Mobiele LNG bunker unit

Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.

Subsidie
€ 123.130
2016

Projectdetails

Inleiding

Aanleiding van het project is de verwachte sterk toenemende vraag naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Er is een behoefte om LNG als brandstof in te zetten, omdat deze brandstof schoner en goedkoper is. Voor de binnenvaart en short sea is er geen LNG bunkerinfrastructuur. Deze noodzakelijke schakel in de keten voor de fijnmazige distributie van LNG ontbreekt. Op dit moment worden binnenvaartschepen en short sea schepen bevoorraad via tankauto’s.

Ambitie en Innovatie

De ambitie van de aanvragers is om de LNG-distributie en -infrastructuur in Nederland en Europa, zo mogelijk mondiaal, voor de scheepvaart aanzienlijk te verbeteren door het huidige vul- c.q. pompproces van tankwagens naar schepen (small scale distributie) te vervangen door een nieuwe innovatieve mobiele LNG bunker unit (LMBU) en het proces te automatiseren. Hierdoor kan een aanzienlijke investeringsreductie en tijdwinst worden gerealiseerd.

LIQAL en Progmatic ontwikkelen een voor de markt nieuwe mobiele LNG bunker unit met slimme functionaliteiten tegen een zeer reële kostprijs. Dit is een mobiele unit die tussen tankauto’s en schip geplaatst kan worden, zonder vaste opslag, waarbij meerdere tankauto’s tegelijkertijd aangesloten kunnen worden (parallel proces). De innovatie is mobiel inzetbaar.

Aansluiting bij Topsectoren

Het project sluit nauw aan bij de topsector Energie en meer specifiek op de programmalijn LNG binnen deze sector. Een van de doelstellingen van de programmalijn LNG betreft:

  1. Optimalisatie van kosteneffectieve ontwerpen.
  2. Operationalisatie voor de LNG leveringsinfrastructuur.
  3. Ontwikkeling van innovatieve LNG opslag, gereedschap, systemen en operationele oplossingen.

De ontwikkeling van een LNG bunkerinstallatie met een volledig geautomatiseerd vulproces dat voldoet aan alle veiligheidseisen (PGS 33.1 en 33.2) is een operationele oplossing die zeer goed aansluit bij de gestelde doelstellingen. Er zijn cross-overs naar de topsectoren Logistiek en HTSM.

Eindresultaat

Het concrete eindresultaat van het R&D-project is een gevalideerd ontwerp LMBU.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 123.130

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Liqal B.V.penvoerder
  • Progmatic Industriële Automatisering B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Micro Liquefactie Unit voor de productie van bio-LNG

Het project ontwikkelt een kleinschalige bio-LNG-installatie in Nederland om de productie en distributie van duurzame brandstof voor de transportsector te stimuleren en CO2-neutraliteit te bereiken.

€ 298.094
Mkb-innovati...

LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

€ 75.810
Mkb-innovati...

Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip

Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.

€ 349.755
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiel waterstof tankstation

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren.

€ 8.640
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart

Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.

€ 20.000
Innovation F...

First Bio-LNG to Marine Shipping

The project aims to demonstrate a scalable, zero-emission Bio-LNG supply chain for the shipping industry, converting biogas into fuel to significantly reduce CO2 emissions and enhance energy efficiency.

€ 4.336.058
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000