Micro Liquefactie Unit voor de productie van bio-LNG
Het project ontwikkelt een kleinschalige bio-LNG-installatie in Nederland om de productie en distributie van duurzame brandstof voor de transportsector te stimuleren en CO2-neutraliteit te bereiken.
Projectdetails
Inleiding
Bio-LNG is een duurzame brandstof, vervaardigd van biomassa. Het is de enige transportbrandstof die voor zwaar transport en scheepvaart de fossiele brandstoffen diesel, stookolie en LNG kan vervangen. Door het Nationaal LNG Platform in Nederland wordt gesteld dat er in 2030 ca. 28,8 Petajoule aan biomethaan, de basis voor bio-LNG, beschikbaar moet zijn om de transportsector volledig CO2-neutraal te krijgen.
Probleemstelling
Het probleem in Nederland is dat er thans nauwelijks enige productiecapaciteit voor bio-LNG beschikbaar is. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat de Nederlandse overheid deze productie voor transportdoeleinden niet echt stimuleert en alleen subsidies beschikbaar stelt voor de productie van duurzame energie ten behoeve van warmte en elektriciteit.
Toekomstige Vraag
De verwachting is dat met de stijgende vraag naar zgn. bio-tickets in verband met de gestelde bijmengverplichting van 10% aan biobrandstoffen in 2020 de vraag naar bio-LNG sterk zal toenemen en een concurrerende businesscase voor een bio-LNG productielocatie mogelijk wordt.
Projectidee
Liqal BV en DMT Environmental Technology BV hebben derhalve het idee opgevat een small scale bio-LNG-installatie te ontwikkelen die dicht in de buurt van een aantal LNG-tankstations geplaatst kan worden, waardoor de distributie en opslag van bio-LNG decentraal kan geschieden.
Vernieuwende Aspecten
Vernieuwend is daarbij het ontwikkelen van een kleinschalige bio-LNG productie-installatie in Nederland, die de hele keten (voorbehandelen, opwaarderen, polishen en vloeibaar maken van biogas) integreert in één systeem. Het systeem zal uiteindelijk uit drie fysieke onderdelen opgebouwd worden:
- Het biogasreinigingssysteem, waar het biogas voorbehandeld, gereinigd, opgewaardeerd en gepolisht wordt tot de noodzakelijke kwaliteit.
- Een interface, besturingssysteem die het biogas controleert op de gestelde specificaties en vervolgens het gas stuurt naar het liquefactiesysteem.
- Het liquefactiesysteem, waar het biogas gekoeld wordt tot bio-LNG.
Korte Start-Stop Tijd
Tevens vernieuwend is de korte start-stop van het systeem: het is de opzet binnen 10 minuten bio-LNG te produceren, terwijl dit bij andere systemen 4 tot 48 uren duurt.
Samenwerking
De samenwerking tussen DMT en LIQAL kenmerkt zich door de kennis over biogasopwaarderingssystemen van DMT te combineren met de kennis van LIQAL inzake liquefactiesystemen. Verschillende bedrijven en organisaties uit de topsector Energie hebben inmiddels zeer positief gereageerd op het voornemen om een dergelijke small scale bio-LNG liquefactie unit te ontwikkelen.
Bijdrage aan Doelstellingen
Dit MLUB-project zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de doelstellingen van de topsector Energie om de beschikbaarheid en distributie van hernieuwbare (bio)brandstoffen (waaronder bio-LNG) te stimuleren ten einde de overgang naar een koolstofarme transportsector te realiseren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 298.094 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Liqal B.V.penvoerder
- DMT Environmental Technology B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
LNG tank 2.0Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten. | Mkb-innovati... | € 75.810 | 2016 | Details |
Biomethaan van veehouders als flexibele duurzame energiebronDit R&D-project ontwikkelt technologie voor het transport van biogas over de weg, waardoor veehouders hun duurzame brandstof efficiënter kunnen inzetten en hun CO2-voetafdruk verlagen. | Mkb-innovati... | € 139.230 | 2020 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
Feeder-breeder photo-bioreactor systeem: tweetrapssysteem voor algenteelt met hoog rendementDit R&D-project richt zich op het ontwikkelen van kostenefficiënte algenteelttechnologie om de biobased economie in West-Nederland te versterken en de concurrentiekracht van lokale bedrijven te verhogen. | Mkb-innovati... | € 339.577 | 2017 | Details |
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Biomethaan van veehouders als flexibele duurzame energiebron
Dit R&D-project ontwikkelt technologie voor het transport van biogas over de weg, waardoor veehouders hun duurzame brandstof efficiënter kunnen inzetten en hun CO2-voetafdruk verlagen.
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Feeder-breeder photo-bioreactor systeem: tweetrapssysteem voor algenteelt met hoog rendement
Dit R&D-project richt zich op het ontwikkelen van kostenefficiënte algenteelttechnologie om de biobased economie in West-Nederland te versterken en de concurrentiekracht van lokale bedrijven te verhogen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
First Bio-LNG to Marine ShippingThe project aims to demonstrate a scalable, zero-emission Bio-LNG supply chain for the shipping industry, converting biogas into fuel to significantly reduce CO2 emissions and enhance energy efficiency. | Innovation F... | € 4.336.058 | 2022 | Details |
EnhanCed veHicular biomethANe proDuction at small-mEdium scale using Lignocellulosic agrI-food wastE in Rural areasLIFE CHANDELIER aims to enhance cost-effective biomethane production from agri-food wastes using blockchain and innovative technologies, reducing GHG emissions by up to 80% for sustainable transport. | LIFE Standar... | € 2.336.396 | 2024 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek axiaal-radiaal reactor.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, efficiënte en kleinere reactor voor de omzetting van CO2 en waterstof naar biobrandstoffen, met als doel kosten te verlagen en emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
BASgasBASgas stelt melkveehouders in staat biogas te produceren en te verwaarden als groengas, ter bevordering van duurzaamheid en stikstofreductie. | 2.3 - RSO2.3... | € 888.780 | 2024 | Details |
WARMDEMOPhotanol ontwikkelt een duurzame technologie met gemodificeerde cyanobacteriën die CO2 omzet in chemische stoffen, gericht op het opzetten van een demonstratiefaciliteit in mediterane omstandigheden. | Mkb-innovati... | € 19.992 | 2023 | Details |
First Bio-LNG to Marine Shipping
The project aims to demonstrate a scalable, zero-emission Bio-LNG supply chain for the shipping industry, converting biogas into fuel to significantly reduce CO2 emissions and enhance energy efficiency.
EnhanCed veHicular biomethANe proDuction at small-mEdium scale using Lignocellulosic agrI-food wastE in Rural areas
LIFE CHANDELIER aims to enhance cost-effective biomethane production from agri-food wastes using blockchain and innovative technologies, reducing GHG emissions by up to 80% for sustainable transport.
Haalbaarheidsonderzoek axiaal-radiaal reactor.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, efficiënte en kleinere reactor voor de omzetting van CO2 en waterstof naar biobrandstoffen, met als doel kosten te verlagen en emissies te reduceren.
BASgas
BASgas stelt melkveehouders in staat biogas te produceren en te verwaarden als groengas, ter bevordering van duurzaamheid en stikstofreductie.
WARMDEMO
Photanol ontwikkelt een duurzame technologie met gemodificeerde cyanobacteriën die CO2 omzet in chemische stoffen, gericht op het opzetten van een demonstratiefaciliteit in mediterane omstandigheden.