LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.
Projectdetails
Inleiding
De aanvragers willen een verbetering realiseren van retrofit LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen.
Aanleiding
De aanleiding tot deze R&D betreft de noodzaak om de scheepvaart duurzamer te maken. In het kader van het Nationale LNG-platform is een doelstelling opgesteld aangaande CO2-reductie 50/50/500. Momenteel stokt de toepassing van duurzame technieken in de scheepvaart om de uitstoot te verlagen. Zonder verduurzaming zal de uitstoot dan ook toenemen.
Doelstelling
De ontwikkeling van een DI-G systeem kan een significante bijdrage leveren aan het behalen van de doelstelling ‘50/50/500’. Het doel van dit project is om methaanslip te verminderen. Methaanslip is de samenstelling van onverbrande gassen (methaan) die vrijkomt bij een onvolledige verbranding van een gasmengsel. Methaanslip is bijna dertig keer schadelijker voor het milieu dan CO2 en komt eigenlijk alleen voor bij motoren die aardgas of LNG als brandstof gebruiken, zoals gasmotoren of dual fuel motoren.
Projectdoelen
De doelstelling van ArenaRed is om een Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen te ontwikkelen, wat ervoor zorgt dat de methaanuitstoot wordt verlaagd naar:
- 0,2 g/kWh
- maximaal 0,5 g/kWh
Huidige situatie
Met de huidige technieken is men echter niet in staat om een systeem te ontwikkelen dat aan de beoogde emissiereductie voldoet.
Verwachte resultaten
Het concrete resultaat betreft een DI-G systeem dat geïntegreerd wordt in de huidige dieselinjector. Vanaf 2018 zal het DI-G systeem inzetbaar zijn, onder andere als gevolg van een nieuw type sensor in de cilinder voor het monitoren van het verbrandingsproces.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 163.175 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- ArenaRed BVpenvoerder
- Visser Auto Electra B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
LNG tank 2.0Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten. | Mkb-innovati... | € 75.810 | 2016 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on boardThe LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise. | LIFE Standar... | € 2.354.207 | 2022 | Details |
Dimethylether verwaarding uit biogas CO2Het project onderzoekt de haalbaarheid van een CO2 naar DME reactor om biogas te optimaliseren, met als doel duurzame producten te creëren en de circulaire economie te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Methanol for Yachting Sustainable energy Transition applied to Internal Combustion enginesLIFE MYSTIC aims to decarbonize superyachts by replacing diesel engines with a bi-fuel system, reducing GHG and harmful emissions significantly while improving water quality. | LIFE Standar... | € 2.890.733 | 2024 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board
The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.
Dimethylether verwaarding uit biogas CO2
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een CO2 naar DME reactor om biogas te optimaliseren, met als doel duurzame producten te creëren en de circulaire economie te bevorderen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Methanol for Yachting Sustainable energy Transition applied to Internal Combustion engines
LIFE MYSTIC aims to decarbonize superyachts by replacing diesel engines with a bi-fuel system, reducing GHG and harmful emissions significantly while improving water quality.
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.