LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

Subsidie
€ 163.175
2015

Projectdetails

Inleiding

De aanvragers willen een verbetering realiseren van retrofit LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen.

Aanleiding

De aanleiding tot deze R&D betreft de noodzaak om de scheepvaart duurzamer te maken. In het kader van het Nationale LNG-platform is een doelstelling opgesteld aangaande CO2-reductie 50/50/500. Momenteel stokt de toepassing van duurzame technieken in de scheepvaart om de uitstoot te verlagen. Zonder verduurzaming zal de uitstoot dan ook toenemen.

Doelstelling

De ontwikkeling van een DI-G systeem kan een significante bijdrage leveren aan het behalen van de doelstelling ‘50/50/500’. Het doel van dit project is om methaanslip te verminderen. Methaanslip is de samenstelling van onverbrande gassen (methaan) die vrijkomt bij een onvolledige verbranding van een gasmengsel. Methaanslip is bijna dertig keer schadelijker voor het milieu dan CO2 en komt eigenlijk alleen voor bij motoren die aardgas of LNG als brandstof gebruiken, zoals gasmotoren of dual fuel motoren.

Projectdoelen

De doelstelling van ArenaRed is om een Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen te ontwikkelen, wat ervoor zorgt dat de methaanuitstoot wordt verlaagd naar:

  • 0,2 g/kWh
  • maximaal 0,5 g/kWh

Huidige situatie

Met de huidige technieken is men echter niet in staat om een systeem te ontwikkelen dat aan de beoogde emissiereductie voldoet.

Verwachte resultaten

Het concrete resultaat betreft een DI-G systeem dat geïntegreerd wordt in de huidige dieselinjector. Vanaf 2018 zal het DI-G systeem inzetbaar zijn, onder andere als gevolg van een nieuw type sensor in de cilinder voor het monitoren van het verbrandingsproces.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 163.175

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ArenaRed BVpenvoerder
  • Visser Auto Electra B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip

Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.

€ 349.755
Mkb-innovati...

Mobiele LNG bunker unit

Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.

€ 123.130
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

€ 75.810
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
Mkb-innovati...

Dimethylether verwaarding uit biogas CO2

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een CO2 naar DME reactor om biogas te optimaliseren, met als doel duurzame producten te creëren en de circulaire economie te bevorderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
LIFE Standar...

Methanol for Yachting Sustainable energy Transition applied to Internal Combustion engines

LIFE MYSTIC aims to decarbonize superyachts by replacing diesel engines with a bi-fuel system, reducing GHG and harmful emissions significantly while improving water quality.

€ 2.890.733
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000