Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Er worden steeds strengere emissie-eisen gesteld aan de scheepvaart, daarom schakelen steeds meer rederijen (deels) over op LNG (Liquified Natural Gas) als brandstof.

Uitdagingen bij LNG-tanken

De uitdaging die hierbij komt kijken, met name voor cruiseschepen, is de tijd die het kost om te tanken. Cruiseschepen hebben een strak schema waarin ze maar een bepaalde tijd, 10-12 uur, doorbrengen in een haven. Het tanken van LNG is echter ook een tijdrovende klus (8-10 uur) en de aanlegplaats van een cruiseschip komt zelden tot nooit overeen met de plek van de LNG-terminal.

Oplossing: Mooring-robot

Daarom wil AMS een systeem, een aanmeerrobot oftewel mooring-robot, ontwikkelen waarbij ship-to-ship LNG kan worden bijgetankt. Dat betekent dat een LNG-carrier naar een cruiseschip toe kan komen op de plek waar het schip op dat moment ligt aangemeerd.

Voordelen van de mooring-robot

Zo kan het tanken van LNG worden gecombineerd met het in- en uitladen van passagiers en zodoende tijd en kosten worden bespaard op extra liggeld in de haven.

Technische uitdagingen

De moeilijkheid zit in de bouw van cruiseschepen waarbij de reddingsboten tot wel 7 meter buiten de zijkant van het schip uitsteken. Dat betekent dat de LNG-carrier steeds veilig op minstens die afstand moet worden gehouden. De lengte van die arm zorgt ervoor dat het moment (torsie) op het scharnierpunt van de arm enorm is.

Huidige situatie

Zodoende bestaat er voor het StS-tanken van LNG op deze schaal momenteel geen systeem dat sterk en veilig genoeg is.

Onderzoek en ontwikkeling

Automooring Solutions wil onderzoeken of het mogelijk is een mooring-robot te ontwikkelen dat hier technisch toe in staat is en dat economisch levensvatbaar is.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Automooring Solutions B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructies

Ocean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Mobiele LNG bunker unit

Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.

€ 123.130
Mkb-innovati...

LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

€ 75.810
Mkb-innovati...

Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip

Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.

€ 349.755
Mkb-innovati...

L-Bow

Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.

€ 200.000
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175