Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Projectdetails
Inleiding
Er worden steeds strengere emissie-eisen gesteld aan de scheepvaart, daarom schakelen steeds meer rederijen (deels) over op LNG (Liquified Natural Gas) als brandstof.
Uitdagingen bij LNG-tanken
De uitdaging die hierbij komt kijken, met name voor cruiseschepen, is de tijd die het kost om te tanken. Cruiseschepen hebben een strak schema waarin ze maar een bepaalde tijd, 10-12 uur, doorbrengen in een haven. Het tanken van LNG is echter ook een tijdrovende klus (8-10 uur) en de aanlegplaats van een cruiseschip komt zelden tot nooit overeen met de plek van de LNG-terminal.
Oplossing: Mooring-robot
Daarom wil AMS een systeem, een aanmeerrobot oftewel mooring-robot, ontwikkelen waarbij ship-to-ship LNG kan worden bijgetankt. Dat betekent dat een LNG-carrier naar een cruiseschip toe kan komen op de plek waar het schip op dat moment ligt aangemeerd.
Voordelen van de mooring-robot
Zo kan het tanken van LNG worden gecombineerd met het in- en uitladen van passagiers en zodoende tijd en kosten worden bespaard op extra liggeld in de haven.
Technische uitdagingen
De moeilijkheid zit in de bouw van cruiseschepen waarbij de reddingsboten tot wel 7 meter buiten de zijkant van het schip uitsteken. Dat betekent dat de LNG-carrier steeds veilig op minstens die afstand moet worden gehouden. De lengte van die arm zorgt ervoor dat het moment (torsie) op het scharnierpunt van de arm enorm is.
Huidige situatie
Zodoende bestaat er voor het StS-tanken van LNG op deze schaal momenteel geen systeem dat sterk en veilig genoeg is.
Onderzoek en ontwikkeling
Automooring Solutions wil onderzoeken of het mogelijk is een mooring-robot te ontwikkelen dat hier technisch toe in staat is en dat economisch levensvatbaar is.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Automooring Solutions B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl statorShip Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructiesOcean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator
Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructies
Ocean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
LNG tank 2.0Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten. | Mkb-innovati... | € 75.810 | 2016 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
L-BowHet project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.