Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

Subsidie
€ 126.875
2015

Projectdetails

Inleiding

Middels dit R&D-project beoogt het consortium, dat bestaat uit VMB Besturingstechniek B.V. en DBH Diesel Engines B.V., een nieuw multifunctioneel meet- en regelsysteem voor op schepen te ontwikkelen.

Doelstellingen van het systeem

Middels dit systeem:

  • Wordt het feitelijke brandstofverbruik en emissies bij het operationele gebruik (op afstand) inzichtelijk.
  • Wordt de energiehuishouding van een schip en de logistieke keten van het transport over water geoptimaliseerd doordat het systeem de meest economische/duurzaamste vaarroute berekent.
  • Kunnen de motoren gemonitord worden, zodat uitval en onderhoud wordt verminderd en stilstandtijden van een schip worden gereduceerd.

Verwachte resultaten

Deze innovatieve ontwikkeling zal resulteren in een minimalisering van de kosten voor de scheepvaartindustrie doordat het brandstofverbruik met 5-10% verminderd kan worden en de logistieke keten kan worden geoptimaliseerd. Dit zal leiden tot een emissievermindering van 10-15%.

Strategische aansluiting

Het voorgenomen R&D-samenwerkingsproject is volledig in lijn met de strategie van de topsector water, thema ‘’schone schepen’’. Dit thema zet in op de ontwikkeling van meetmethoden ten behoeve van enerzijds inzicht in handelen op (brandstof)verbruik en anderzijds inzicht in de feitelijke emissies bij operationeel gebruik, om regionale en nationale economische / maatschappelijke belangen te behouden en te versterken.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 126.875

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • VMB Besturingstechniek B.V.penvoerder
  • DBH Diesel Engines B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System

Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback

Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.

€ 20.000