Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Projectdetails
Inleiding
Middels dit R&D-project beoogt het consortium, dat bestaat uit VMB Besturingstechniek B.V. en DBH Diesel Engines B.V., een nieuw multifunctioneel meet- en regelsysteem voor op schepen te ontwikkelen.
Doelstellingen van het systeem
Middels dit systeem:
- Wordt het feitelijke brandstofverbruik en emissies bij het operationele gebruik (op afstand) inzichtelijk.
- Wordt de energiehuishouding van een schip en de logistieke keten van het transport over water geoptimaliseerd doordat het systeem de meest economische/duurzaamste vaarroute berekent.
- Kunnen de motoren gemonitord worden, zodat uitval en onderhoud wordt verminderd en stilstandtijden van een schip worden gereduceerd.
Verwachte resultaten
Deze innovatieve ontwikkeling zal resulteren in een minimalisering van de kosten voor de scheepvaartindustrie doordat het brandstofverbruik met 5-10% verminderd kan worden en de logistieke keten kan worden geoptimaliseerd. Dit zal leiden tot een emissievermindering van 10-15%.
Strategische aansluiting
Het voorgenomen R&D-samenwerkingsproject is volledig in lijn met de strategie van de topsector water, thema ‘’schone schepen’’. Dit thema zet in op de ontwikkeling van meetmethoden ten behoeve van enerzijds inzicht in handelen op (brandstof)verbruik en anderzijds inzicht in de feitelijke emissies bij operationeel gebruik, om regionale en nationale economische / maatschappelijke belangen te behouden en te versterken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 126.875 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- VMB Besturingstechniek B.V.penvoerder
- DBH Diesel Engines B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation SystemSubsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System
Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.