Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In de scheepvaart worden onder andere vuilolietanks en grijswatertanks van schepen geleegd en gereinigd in havens. Hiervoor worden dieseltankgeneratoren met een pompunit en een tank gebruikt waarin het water wordt opgeslagen.
Huidige situatie
Momenteel worden vervuilende diesel aangedreven vrachtwagens met diesel aangedreven pomp/afzuigunits gebruikt om de tanks leeg te zuigen. Deze vrachtwagens moeten dagelijks vele kilometers van en naar de haven(s) rijden om te controleren of de tank vol zit, wat veel loze ritten oplevert en een inefficiënt en niet-duurzaam proces is.
Doel van het project
Global Electrical Solutions wil daarom de technische en economische haalbaarheid van een te ontwikkelen mobiele duurzame tankreinigingsunit voor de scheepvaart onderzoeken.
Toekomstige stappen
Ervan uitgaande dat de uitkomst van dit haalbaarheidsonderzoek aanleiding geeft tot een ‘go’, zal Global Electrical Solutions een compleet ontwikkelingstraject starten ten behoeve van de concrete ontwikkeling van een mobiele duurzame tankreinigingsunit voor de scheepvaart.
Innovatie
Het idee is dat het gehele reinigingsproces van schepen met behulp van de mobiele unit vraaggestuurd, geëlektrificeerd en dus verduurzaamd wordt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Global Electrical Solutions B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid OilShark ASVRanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Mobiel waterstof tankstationHet project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 8.640 | 2021 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Mobiel waterstof tankstation
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Gas Exhaust Cleaning as a ServiceValue Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2020 | Details |
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellenHet project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 72.184 | 2019 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Gas Exhaust Cleaning as a Service
Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.