PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Binnen Europa is een van de grootste uitdagingen geworteld in de transitie van fossiele mobiliteit naar duurzamere vormen van transport. Ook binnen Nederland spelen deze veranderingen een steeds grotere rol in zowel land- als zeetransport. Bij het vervoer van goederen over binnen- en zeevaart wordt de grootste uitstoot van broeikasgassen van alle vormen van maritieme mobiliteit gemaakt door de gebruikte schepen. Deze schepen worden nu nog aangedreven door extreem vervuilende afbraakproducten van diesel en benzine.

Doel van het project

Om de transitie naar het gebruik van duurzame en hernieuwbare energie in de scheepsvaart te bevorderen, dienen er snel innovatieve oplossingen bedacht en ontwikkeld te worden. Zo kan het vervoer over binnenwateren emissievrij gemaakt worden. Met deze haalbaarheidsstudie gaat Nexus Energy de mogelijkheden onderzoeken om binnenvaartschepen te retrofitten met modulaire ‘Zero-Emission’ (ZE) aandrijvingen op basis van waterstof door de ontwikkeling van de “Powerpack Retrofit Methodology” (PRM).

Onderzoeksvraag

Het onderzoek zal zich richten op het beantwoorden van de volgende hoofdvraag:

  • “Wat is de economische en technische haalbaarheid om een bestaand binnenvaartschip te retrofitten met een nieuw type ZE-aandrijving op basis van waterstof?”

Voordelen van het retrofitten

Het retrofitten van bestaande schepen met gebruik van modulaire containers aangedreven door waterstof creëert hierbij meerdere voordelen voor waterbouwers, baggeraars en andere partijen in de binnenvaartindustrie:

  1. Door het gebruik van modulaire aandrijvingscontainers, die op waterstof lopen, wordt minder lawaai geproduceerd en is er geen sprake van stankoverlast.
  2. Conventionele brandstof wordt vervangen door voortstuwing op waterstof, waardoor er geen sprake is van schadelijke uitstoot.

Uitvoering van de studie

Deze haalbaarheidsstudie zal gefaseerd worden uitgevoerd, waarbij er overlap tussen de economische en technische haalbaarheidsonderzoeken plaatsvindt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Nexus Energy B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken

Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875