PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Projectdetails
Inleiding
Binnen Europa is een van de grootste uitdagingen geworteld in de transitie van fossiele mobiliteit naar duurzamere vormen van transport. Ook binnen Nederland spelen deze veranderingen een steeds grotere rol in zowel land- als zeetransport. Bij het vervoer van goederen over binnen- en zeevaart wordt de grootste uitstoot van broeikasgassen van alle vormen van maritieme mobiliteit gemaakt door de gebruikte schepen. Deze schepen worden nu nog aangedreven door extreem vervuilende afbraakproducten van diesel en benzine.
Doel van het project
Om de transitie naar het gebruik van duurzame en hernieuwbare energie in de scheepsvaart te bevorderen, dienen er snel innovatieve oplossingen bedacht en ontwikkeld te worden. Zo kan het vervoer over binnenwateren emissievrij gemaakt worden. Met deze haalbaarheidsstudie gaat Nexus Energy de mogelijkheden onderzoeken om binnenvaartschepen te retrofitten met modulaire ‘Zero-Emission’ (ZE) aandrijvingen op basis van waterstof door de ontwikkeling van de “Powerpack Retrofit Methodology” (PRM).
Onderzoeksvraag
Het onderzoek zal zich richten op het beantwoorden van de volgende hoofdvraag:
- “Wat is de economische en technische haalbaarheid om een bestaand binnenvaartschip te retrofitten met een nieuw type ZE-aandrijving op basis van waterstof?”
Voordelen van het retrofitten
Het retrofitten van bestaande schepen met gebruik van modulaire containers aangedreven door waterstof creëert hierbij meerdere voordelen voor waterbouwers, baggeraars en andere partijen in de binnenvaartindustrie:
- Door het gebruik van modulaire aandrijvingscontainers, die op waterstof lopen, wordt minder lawaai geproduceerd en is er geen sprake van stankoverlast.
- Conventionele brandstof wordt vervangen door voortstuwing op waterstof, waardoor er geen sprake is van schadelijke uitstoot.
Uitvoering van de studie
Deze haalbaarheidsstudie zal gefaseerd worden uitgevoerd, waarbij er overlap tussen de economische en technische haalbaarheidsonderzoeken plaatsvindt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Nexus Energy B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotorenWaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Maritieme hybride aandrijflijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparkenHet project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.
Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.