LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Projectdetails
Inleiding
LNG bevindt zich in Nederland in een transitiefase en wordt als brandstof gebruikt voor schepen en vrachtwagens. In ieder geval daar waar het gaat om vermindering van diverse emissies en kosten ten opzichte van de nu gebruikte diesel/EN 590. De voortgang van LNG stokt, er zijn initiatieven nodig om voor LNG meer draagvlak en gebruikers te genereren.
Initiatief 'Walstroom zonder Wal'
Eén van deze initiatieven is 'Walstroom zonder Wal'. In dit concept wordt walstroom geleverd aan binnenvaartschepen op plaatsen waar geen vaste walstroom aanwezig is. Dit gebeurt met mobiele units. Deze units maken gebruik van LNG of CNG, al dan niet in de BIO-variant, als brandstof. Deze units zitten qua afmetingen op een scheidingsvlak tussen inzet (makkelijk te transporteren, afmetingen) en tijd van inzet (aanwezige brandstof).
Doelstelling van het project
Om dit fenomeen te doorbreken is bedacht hoe met dezelfde inhoud meer brandstof (LNG) in een unit kan worden meegenomen. Binnen de werkzaamheden van dit MIT-R&D project vindt een tweedeling plaats in de werkzaamheden en het doel.
- Het eerste deel van dit MIT-R&D project bestaat uit research naar de technische en economische mogelijkheden.
- Hierna zal er een Go/No-go beslissingsmoment plaatsvinden, waarbij het verdere verloop van het project zal worden gedefinieerd.
Pilot en testen
Dit vervolg bestaat uit de bouw van een pilot en het testen van de werking. Het concept bestaat uit een rechthoekige (drukloze) tank, waarbij scherp gemonitord wordt op de druk van het gas boven de vloeistof. De rechthoekige tank levert een groot voordeel op als het gaat om opslagcapaciteit.
Voordelen van de opslagcapaciteit
Met deze vergroting van de opslagcapaciteit kan een walstroomunit aanmerkelijk langer functioneren. Mobiele Stroom B.V. is in staat om de unit daadwerkelijk in de praktijk te kunnen inzetten. Hierdoor kan er gedurende een langere periode ervaring worden opgedaan met een dergelijk systeem voordat er verder ontwikkeld wordt.
Goedkeuring en toekomst
Ook kunnen keurende instanties (Lloyds, DNV-GL, etc.) de unit in de praktijk zien en beoordelen. Dit heeft als voordeel dat een eventuele goedkeuring voor het gebruik in andere situaties, bijvoorbeeld aan boord van schepen, eenvoudiger wordt. Op deze manier plaveit Mobiele Stroom B.V. de weg voor meer mogelijkheden voor LNG.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 75.810 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mobiele Stroom B.Vpenvoerder
- Cryovat Internationaal B.v.
- Liqal
- Qumey Metaalindustrie B.v.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
Micro Liquefactie Unit voor de productie van bio-LNGHet project ontwikkelt een kleinschalige bio-LNG-installatie in Nederland om de productie en distributie van duurzame brandstof voor de transportsector te stimuleren en CO2-neutraliteit te bereiken. | Mkb-innovati... | € 298.094 | 2018 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
Micro Liquefactie Unit voor de productie van bio-LNG
Het project ontwikkelt een kleinschalige bio-LNG-installatie in Nederland om de productie en distributie van duurzame brandstof voor de transportsector te stimuleren en CO2-neutraliteit te bereiken.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Warmtepomp RWZI UtrechtHet project onderzoekt innovatieve technologieën voor de offshore windsector en hun impact op de groei van de haven van Den Helder tussen 2019 en 2050. | Demonstratie... | € 5.999.720 | 2019 | Details |
Reductie ladingdamp emissie binnenvaartMariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Warmtepomp RWZI Utrecht
Het project onderzoekt innovatieve technologieën voor de offshore windsector en hun impact op de groei van de haven van Den Helder tussen 2019 en 2050.
Reductie ladingdamp emissie binnenvaart
Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.