Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Projectdetails
Inleiding
De digitalisering van funderend onderwijs is een strategisch speerpunt voor de Nederlandse overheid en topsectoren. Gepersonaliseerd leren mogelijk maken via een digitale en adaptieve leeromgeving is hierbij een terugkerend aandachtspunt binnen al deze projecten.
Onderzoek naar digitale leeromgevingen
Bij talloze initiatieven wordt onderzocht of het mogelijk is om binnen een digitale leeromgeving leerlingen op eigen tempo en eigen niveau de leerstof te laten doorwerken. Onder al deze experimenten ligt vaak een opvatting over leren ten grondslag die is terug te voeren op de leertheorie uit het begin van de 20e eeuw, dat leren in de kern een lineair proces is, waarbij een boodschap van een zender, via een drager, wordt ‘overgedragen’ op de leerling.
Nieuwe leertheorieën
Onder invloed van neuropsychologisch onderzoek uit de afgelopen twintig jaar werpt zich echter ook een andere leertheorie op, waarbij het uitgangspunt is dat leren een complex proces is, dat moeilijk geregisseerd kan worden, en waarbij leren plaatsvindt in een rijke leeromgeving waarin leerlingen voortdurend geprikkeld worden om nieuwe vragen en problemen op te lossen.
Samenwerking en doelstellingen
Blink Educatie VO BV en Q42 Internet BV werken in dit R&D-project samen om te komen tot een fundamentele nationale en internationale onderwijsvernieuwing, namelijk de eerste digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die niet primair uitgaat van een lineair, individueel leermodel, maar van de complexiteitsopvatting over leren.
Unieke features van de leeromgeving
De meest onderscheidende en unieke feature (projectdeliverable) uit de leeromgeving is de ontwikkeling van een interactieve, adaptieve en zelflerende ‘verhalen en uitdagingen’-generator. Hiermee kun je als leerkracht (grote) groepen leerlingen in een levensechte en realistische setting gezamenlijk een probleem laten oplossen.
Rol van leerlingen en interventies
Hierbij heeft elke leerling een andere rol en kunnen er zowel geautomatiseerde als docent-gestuurde interventies en feedback gegeven worden. De adaptiviteit in dit systeem zit niet alleen op tempo en niveau, maar ook op andere features zoals bijvoorbeeld creativiteit.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 198.375 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Blink Educatie Vo BVpenvoerder
- Q 42 Internet B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief LeersysteemHet project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
De AutonomaatHet project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs. | Mkb-innovati... | € 197.225 | 2022 | Details |
Perfect EDU: Disruptief Contentplatform voor Milieu-EducatieDit project ontwikkelt een digitaal contentplatform voor het primair onderwijs om flexibele, op maat gemaakte leerlijnen, inclusief natuur- en klimaateducatie, aan te bieden en werkdruk te verlagen. | Mkb-innovati... | € 102.550 | 2015 | Details |
e-LEARN-ITHet project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief Leersysteem
Het project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
Perfect EDU: Disruptief Contentplatform voor Milieu-Educatie
Dit project ontwikkelt een digitaal contentplatform voor het primair onderwijs om flexibele, op maat gemaakte leerlijnen, inclusief natuur- en klimaateducatie, aan te bieden en werkdruk te verlagen.
e-LEARN-IT
Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Gepersonaliseerd, adaptief en inclusiefDit project ontwikkelt een adaptief leersysteem voor neurodivergente en laagpresterende leerlingen in het reguliere onderwijs. | 1.1 - Onderz... | € 282.492 | 2024 | Details |
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning AnalyticsCodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten. | Mkb-innovati... | € 15.936 | 2020 | Details |
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijsTaal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Faqta LerarenplatformHet project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Gepersonaliseerd, adaptief en inclusief
Dit project ontwikkelt een adaptief leersysteem voor neurodivergente en laagpresterende leerlingen in het reguliere onderwijs.
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics
CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs
Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
Faqta Lerarenplatform
Het project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen.