Faqta Lerarenplatform

Het project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Tijdens de COVID-19 crisis is naar voren gekomen dat veel leerkrachten goed gebruik kunnen maken van de technische mogelijkheden om op afstand les te geven. Dit geldt helaas niet voor alle leerkrachten. Niet alle leerkrachten zijn voldoende digitaal vaardig. Dit belemmert ook het goed kunnen op het gebied van het digitaal geletterd maken van kinderen, wat een belangrijk speerpunt is vanuit het ministerie van Onderwijs voor de komende jaren. Het is dan ook van essentieel belang om deze leraren te ondersteunen, zodat zij de toekomstige generatie media- en datawijsheid bijbrengen en dit voor iedereen toepasbaar maken. Vanaf de basisschool zorgt dit voor digitale inclusiviteit.

Digitale Leeromgeving

Faqta beschikt over een digitale leeromgeving die zich richt op leerlingen. In deze online leeromgeving leren kinderen van groep 1 tot en met 8 over wereldoriëntatie en talentontwikkeling. Het platform is opgebouwd uit kanalen met thema's die de leerling zelfstandig doorloopt, terwijl de leraar de coach is.

Uitbreiding van de Leeromgeving

Deze leeromgeving willen wij uitbreiden met een module voor leerkrachten. Hierin krijgen de leerkrachten gerichte opdrachten ten aanzien van media- en datawijsheid. In deze module moeten opdrachten worden uitgevoerd en instructies worden gegeven, zodat we de leerkracht spelenderwijs digitaal vaardiger maken.

Differentiatie en Learning Analytics

Het niveau tussen de leerkrachten zal verschillen, waardoor aan de module learning-analytics worden toegevoegd. Op basis van slimme data-analyse worden de gegevens real-time geanalyseerd om de retentie van kennis en kunde te maximaliseren. Leerkrachten krijgen precies die vragen en kennis voorgeschoteld die zij nodig hebben om effectief de vaardigheden te versterken, op basis van het gedrag dat zij eerder hebben vertoond.

Algoritmen en Integrale Benadering

Aan het platform worden algoritmen toegevoegd voor de learning-analytics. Deze zullen daarvoor ook moeten worden getraind, zodat zij de juiste slimme analyse kunnen doen van de activiteiten die leerkrachten hebben uitgevoerd, de resultaten en het inzicht in de sterke en zwakke punten. Daarbij wordt ook een koppeling gemaakt tussen de behoeften van de leerlingen in de klas en het kennisniveau van de leerkracht.

Conclusie

Hiermee is het een integrale benadering voor het verbeteren van de media- en datawijsheid van jonge kinderen en overbruggen we de 'gap' in digitale geletterdheid van veel leerkrachten. De keten tussen leerkracht en leerling wordt hiermee gesloten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Faqta B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs

Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics

CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.

€ 15.936
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie online platform Doris Dorpsuil

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Learning analytics voor leesonderwijs

Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

An adaptive Virtual training platform that enables an inclusive tailored learning experience

ReadyTech onderzoekt de haalbaarheid van een adaptieve virtuele klaslokaal om studenten met handicaps gelijke toegang te bieden tot online trainingen via innovatieve technologieën.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

De Autonomaat

Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.

€ 197.225
Mkb-innovati...

Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.

€ 198.375
Mkb-innovati...

Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

€ 82.768
Mkb-innovati...

Perfect EDU: Disruptief Contentplatform voor Milieu-Educatie

Dit project ontwikkelt een digitaal contentplatform voor het primair onderwijs om flexibele, op maat gemaakte leerlijnen, inclusief natuur- en klimaateducatie, aan te bieden en werkdruk te verlagen.

€ 102.550
Mkb-innovati...

Scalable v-learning platform

Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.

€ 319.648