Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

Subsidie
€ 82.768
2015

Projectdetails

Openbare samenvatting

Inleiding

In het hedendaagse basisonderwijs heeft de leraar te weinig tijd per leerling, doordat er steeds meer administratieve werkzaamheden tot zijn of haar functie behoren. Hierdoor is er bij de leraar geen tot weinig inzicht in eventuele leerproblemen – of in geval zulke problemen al geconstateerd worden – in de oorzaak ervan. Op dit moment wordt door scholen aanvullend oefenmateriaal aangeboden, als aanvulling op diverse methodes, om automatisme en denkpatronen te trainen. Het resultaat van deze oefenopgaven kan een goed beeld geven van het kennis- en denkniveau van de betreffende leerling. Door de beperkte tijd van de leraar worden de opgaven echter nauwelijks, tot nooit nagekeken.

Doel van het project

Aanvragers – de ondernemingen De Roode Kikker BV en Educatieve Uitgeverij Kinheim BV – willen hierin verandering brengen door een Adaptive Learning Framework (ALF) voor additief materiaal te ontwikkelen. Het ALF biedt leerstof voor de vakgebieden rekenen, taal, woordenschat, spelling, lezen en voor de diverse zaakvakken in de groepen 4 t/m 6. De educatieve content wordt ontsloten via diverse applicaties en games.

Kenmerken van het ALF

Het ALF heeft de volgende kenmerken:

  • Biedt een combinatie van oefenstof en toetsen.
  • Geeft de leerling directe feedback op het gegeven antwoord.
  • Is adaptief: de moeilijkheidsgraad van de opgaven wordt aangepast aan de vaardigheid van het kind.
  • Geeft de leerkracht real-time inzicht in de ontwikkeling van het kind.
  • Geeft inzicht in welke deelvaardigheden sterker of minder sterk ontwikkeld zijn.
  • Maakt het vergelijken van de leerling ten opzichte van de landelijke standaarden mogelijk.

Innovatie en impact

Middels dit project sluiten de aanvragers zich aan bij ontwikkelingen in de topsector Creatieve industrie. Door middel van het richten op de digitalisatie (Digitalisation; creative research method) van een bestaand proces (klassikaal leren) wordt de leerling in het onderwijs getriggerd en geanalyseerd op basis van Big Data (Media & ICT) en gamification principes. Het eindresultaat van het project zal een grote impact hebben in het hedendaagse (Speciaal) onderwijs.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 82.768

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • De Roode Kikker B.V.penvoerder
  • Educatieve Uitgeverij Kinheim BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.

€ 198.375
Mkb-innovati...

Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief Leersysteem

Het project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert.

€ 200.000
Mkb-innovati...

De Autonomaat

Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.

€ 197.225
Mkb-innovati...

Perfect EDU: Disruptief Contentplatform voor Milieu-Educatie

Dit project ontwikkelt een digitaal contentplatform voor het primair onderwijs om flexibele, op maat gemaakte leerlijnen, inclusief natuur- en klimaateducatie, aan te bieden en werkdruk te verlagen.

€ 102.550
Mkb-innovati...

Color your Lines!

Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen.

€ 151.900

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs

Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Academic Language Checker (ALC)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Learning analytics voor leesonderwijs

Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.

€ 20.000
1.1 - Onderz...

Gepersonaliseerd, adaptief en inclusief

Dit project ontwikkelt een adaptief leersysteem voor neurodivergente en laagpresterende leerlingen in het reguliere onderwijs.

€ 282.492
Mkb-innovati...

CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics

CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.

€ 15.936