CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics
CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.
Projectdetails
Inleiding
CodeSkillz heeft eerder al een structurele lesmethode geïntroduceerd die aansluit bij de 21e-eeuwse vaardigheden en die goed past binnen het huidige en toekomstig curriculum dat nu wordt gevormd door o.a. het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Onderwerpen worden via een vaste structuur geïntroduceerd waardoor Computational Thinking, Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, alsook informatievaardigheden, tezamen Digitale Geletterdheid (en 21st century skills) naar iedereen in het voortgezet onderwijs worden gebracht. In tegenstelling tot andere lesprogramma’s wordt de nadruk gelegd op éérst theoretische concepten goed onder de knie krijgen door middel van klassikale uitleg, en dán groeien tot echte makers in een online omgeving.
Onderwijsstructuur
Bij Computational Thinking worden daartoe de beginselen van programmeren aangeleerd en ICT-onderwerpen besproken. Mediawijsheid focust op vraagstukken die te maken hebben met digitaal burgerschap, zoals:
- Wat deel ik wel of niet online?
- Hoe herken ik nepnieuws?
- Is deze bron betrouwbaar?
De leerlingen krijgen eerst een goed fundament aan basiskennis en gaan dan over naar de rol van een maker. Zo gaan leerlingen bijvoorbeeld eigen code schrijven, zelf een poster maken in Microsoft Word, of nepnieuws schrijven. Achterliggende gedachte is dat leerlingen veel beter in staat zijn kennis toe te passen wanneer ze snappen waarom ze iets doen. In de essentie misschien heel logisch, toch starten leerlingen nog vaak met een leeg vel voor hun neus en daarmee mist een opbouw.
Haalbaarheidsstudie
In deze haalbaarheidsstudie willen wij een design bepalen, functionaliteit bepalen en een prototype creëren voor een dynamisch docentendashboard om zo de haalbaarheid te testen van een volledig dashboard dat kan worden ingezet op verschillende scholen. In dit dashboard moet de docent m.b.v. data analytics gemakkelijk de voortgang kunnen zien van zijn/haar klas(sen) en individuele leerlingen. Deze leerlingen maken hun werk in ons online leerlingenportaal in een blended learning omgeving. Kunstmatige intelligentie gecombineerd met de huidige kennis van learning analytics kan automatisch een overzicht genereren. Dit overzicht moet worden gegenereerd met behulp van data-analyse op het gemaakte werk van de leerlingen.
Inzicht in Voortgang
Inzicht in de voortgang van leerlingen is een essentieel onderdeel in de innovatie van leermiddelen. Het onderwijs focust zich steeds meer op formatief leren, waarbij leerlingen niet aan het einde beoordeeld worden met een cijfer of (on)voldoende, maar juist de voortgang tijdens het leerproces gemonitord wordt. Docenten faciliteren dat leerlingen continu stappen maken en plegen interventies wanneer de groei in kennis afneemt. Dit kan onder andere doordat de stof te uitdagend, of juist te simpel is, waardoor de leerling vastloopt met leren. Digitale leermiddelen en de juiste monitoring (d.m.v. learning analytics) maken formatief leren mogelijk.
Toekomstige Ontwikkelingen
De volgende stap hierna is adaptief lesmateriaal waarin het digitale werkboek opdrachten selecteert op basis van de eerdere prestaties van de leerling. Met deze haalbaarheidsstudie willen we de verwachte technische en economische aspecten van het gehele R&D-project in kaart brengen om zo een betere afweging te maken of het haalbaar is. Dit leidt ook tot een betere inschatting van de benodigde investering.
Co-creatie en Prototype
Daarnaast, door het bouwen van een prototype, kunnen we deze testen in daadwerkelijke lessen, zogenoemde leerlabs. Hierdoor kunnen wij ook de mogelijke uitwerking van dit project valideren bij de markt. CodeSkillz gelooft in co-creatie met docenten met het doel om onze producten en diensten perfect af te stemmen op de vraag van het onderwijs. Het bouwen van een prototype is daarom belangrijk als eerste iteratie in dit hele co-creatieproces om de visie van het product te sturen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 15.936 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CodeSkillz B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijsTaal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Learning analytics voor leesonderwijsAlgorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Faqta LerarenplatformHet project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek Learning Journey B&B MarktEduHint ontwikkelt een innovatieve, gepersonaliseerde Learning Journey voor de B2B-markt, gericht op levenslang leren, om de effectiviteit van online training te verbeteren en de haalbaarheid te onderzoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie AI-tutorDeze studie onderzoekt de inzet van AI in het basisonderwijs ter ondersteuning van docenten bij persoonlijke begeleiding van leerlingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs
Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.
Learning analytics voor leesonderwijs
Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.
Faqta Lerarenplatform
Het project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen.
Haalbaarheidsonderzoek Learning Journey B&B Markt
EduHint ontwikkelt een innovatieve, gepersonaliseerde Learning Journey voor de B2B-markt, gericht op levenslang leren, om de effectiviteit van online training te verbeteren en de haalbaarheid te onderzoeken.
Haalbaarheidsstudie AI-tutor
Deze studie onderzoekt de inzet van AI in het basisonderwijs ter ondersteuning van docenten bij persoonlijke begeleiding van leerlingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijsHet project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator. | Mkb-innovati... | € 198.375 | 2015 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
De AutonomaatHet project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs. | Mkb-innovati... | € 197.225 | 2022 | Details |
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief LeersysteemHet project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Blended Learning for DementiaTinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties. | Mkb-innovati... | € 185.360 | 2016 | Details |
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief Leersysteem
Het project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert.
Blended Learning for Dementia
Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.