De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
Projectdetails
Inleiding
De terugkerende problematiek in het onderwijs is een gebrek aan ondersteuning. Dit geldt voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Door een overvol curriculum, een nijpend lerarentekort en steeds meer complexe onderwijsbehoeften van leerlingen wordt dit gebrek steeds groter. De leerling en leerkracht moeten zoveel. Dit zorgt voor een stijging van burn-outklachten in het onderwijs bij leerkrachten en prestatiedruk bij leerlingen, met als gevolg een groeiende kans op angststoornissen en depressie. Door het gebrek aan ondersteuning neemt ook pesten toe en is er een daling in burgerschapscompetenties te zien. Het gebrek aan ondersteuning (met als gevolg gebrekkig zicht op de potentie van de leerling) werkt een grotere kansenongelijkheid in de hand. Docenten beoordelen leerlingen meer op uit welk milieu ze komen. Hierdoor lopen adviezen van leerlingen steeds verder uiteen, aansluitend bij het opleidingsniveau van hun ouders. Er ontstaat een vicieuze cirkel voor lager opgeleiden, waardoor problematieken als angst, depressie, schoolverlating en lichamelijke problemen zoals overgewicht toenemen. Corona heeft deze verschillen alleen nog maar uitvergroot.
Projectdoel
Met dit project beoogt het consortium de Autonomaat te ontwikkelen, een digitaal onderwijsinstrument voor het primair onderwijs. Het betreft een technologische, datagestuurde applicatie, waarin het gehele intrinsieke kind in kaart wordt gebracht en gebruikt wordt als vertrekpunt om doelgericht aan de persoonlijke ontwikkeling te werken. Hierin staat het autonoom leren en het maken van eigen keuzes door de leerling centraal. Leerling en leerkracht kunnen invloed uitoefenen op de ontwikkeling en het proces van de leerling.
Totaalaanpak
De Autonomaat is een totaalaanpak betreft de ontwikkelingsgebieden van de leerling als individu. Dit overstijgt de beperkte aanpak van het huidige primaire onderwijs. Doordat er gestuurd wordt vanuit accurate gegevens, wordt voorkomen dat zowel docent als leerling werkt of observeert vanuit gevoel/instinct, waarbij het risico bestaat dat er een opvatting gecreëerd wordt die niet op realiteit gebaseerd is. Dit beperkt de impact van onbewuste, subjectieve invulling en kansenongelijkheid.
Ondersteuning voor leerkrachten
De Autonomaat biedt de mogelijkheid voor leerkrachten om gedetailleerd overzicht te houden over de huidige status van de persoonlijke ontwikkeling van de individuele leerling en ook passend onderwijs te geven aan elke leerling. Verder biedt de Autonomaat actieve ondersteuning aan de leerkracht in zijn taak, verantwoordelijkheid en uitvoering voor kwalitatief onderwijs.
Functionaliteiten van de Autonomaat
-
Ondersteunt de leerkracht door persoonlijke ontwikkeling van ieder kind inzichtelijk te maken, waardoor aansturing en begeleiding doelgerichter en op werkelijkheid gebaseerd kan worden toegepast. Leerlingen krijgen daardoor meer onderwijs op maat en worden gemotiveerd om bepaalde onderwijstaken op te pakken, die anders wellicht zouden blijven liggen. Inzage op individueel niveau en groepsniveau.
-
Maakt persoonlijke ontwikkeling van de leerling inzichtelijk voor leerlingen zelf, waarbij de Autonomaat faciliteert in de aansturing van de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en deze ondersteunt waar nodig. Het geeft overzicht in individuele leerdoelen op het gebied van Meta-Neurocognities en Executieve Functies en biedt de mogelijkheid tot het stellen van doelen en daar actief mee aan de slag te gaan. Het is gebaseerd op het Executief schoolcurriculum, passend bij de leeftijd en ontwikkelgebieden van de leerlingen.
-
Kan leerlingen aansturen ook op het gebied van gedrag en biedt een preventieve opsporing van kindsignalen met betrekking tot functioneren en welzijn.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 197.225 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- MeasureMepenvoerder
- Notilyze
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijsHet project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator. | Mkb-innovati... | € 198.375 | 2015 | Details |
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief LeersysteemHet project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
LeerdoelmonitorWizenoze en Onlineklas ontwikkelen de Leerdoelmonitor, een digitale tool die gepersonaliseerd leren ondersteunt door leerkrachten te helpen met voortgangsmonitoring en het creëren van persoonlijke leerpaden. | Mkb-innovati... | € 337.050 | 2021 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Adaptief Pedagogisch Digitaal Interactief Leersysteem
Het project ontwikkelt een adaptief digitaal platform voor gepersonaliseerd leren, dat zich aanpast aan de leerstijl van studenten en interactief onderwijs bevordert.
Leerdoelmonitor
Wizenoze en Onlineklas ontwikkelen de Leerdoelmonitor, een digitale tool die gepersonaliseerd leren ondersteunt door leerkrachten te helpen met voortgangsmonitoring en het creëren van persoonlijke leerpaden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Faqta LerarenplatformHet project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijsTaal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning AnalyticsCodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten. | Mkb-innovati... | € 15.936 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie online platform Doris DorpsuilHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
Faqta Lerarenplatform
Het project richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van leerkrachten via een leeromgeving met gerichte opdrachten, om zo de media- en datawijsheid van leerlingen te bevorderen.
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs
Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics
CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.
Haalbaarheidsstudie online platform Doris Dorpsuil
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg.