Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Projectdetails
Inleiding
Het beoogde eindresultaat van dit experimentele ontwikkelingstraject is een werkend prototype van de volledig elektrische aandrijving op basis van Rim Drive technologie dat een commercieel vaartuig even goed aanstuwt als een dieselmotor doet.
Doelstellingen
De belangrijkste doelstelling binnen dit project is de ontwikkeling van een volledig elektrisch aandrijvingssysteem bestaande uit 50 kW rim drive motoren. Met deze ontwikkeling wil het samenwerkingsverband een duurzaam alternatief bieden voor de vervuilende dieselmotoren die momenteel ingezet worden binnen de commerciële vaarindustrie.
Doelgroep
Hierbij wil het consortium met name een goed alternatief bieden aan vaartuigen die relatief korte afstanden afleggen, zoals:
- Ferries
- Ponten
Efficiëntie en Functionaliteiten
Daarnaast wil het consortium de regeneratieve capaciteit van de rim drive motoren maximaliseren. Dit verhoogt de energie-efficiëntie van het aandrijvingssysteem, wat leidt tot meer duurzaamheid en een betere inzetbaarheid van het systeem in commerciële vaartuigen.
De commerciële inzetbaarheid van het te ontwikkelen systeem wil het consortium tevens verhogen door de ontwikkeling en integratie van innovatieve functionaliteiten, zoals:
- Cruise-control
- Parking functie
- Magnetisch kompas
- Nauwkeurige navigatie
Deze functionaliteiten zijn bedoeld voor een verbeterde manoeuvreerbaarheid en efficiënter gebruik van de elektriciteit.
Internationale Positionering
Tenslotte wil het consortium middels dit ontwikkelproject de internationale positie van de Nederlandse maritieme industrie verbeteren door als voorloper te fungeren in geavanceerde, duurzame en efficiënte maritieme oplossingen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 177.700 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Rim Drive Technology B.V.penvoerder
- JuAnMa B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Innovatieve Elektrische BuitenboordmotorOntwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project. | Mkb-innovati... | € 141.680 | 2021 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
yDriveHet project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie. | Mkb-innovati... | € 133.787 | 2021 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor
Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
yDrive
Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zero-Emission Electric ThrusterRIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraanHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Zero-Emission Electric Thruster
RIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.