Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

Subsidie
€ 177.700
2023

Projectdetails

Inleiding

Het beoogde eindresultaat van dit experimentele ontwikkelingstraject is een werkend prototype van de volledig elektrische aandrijving op basis van Rim Drive technologie dat een commercieel vaartuig even goed aanstuwt als een dieselmotor doet.

Doelstellingen

De belangrijkste doelstelling binnen dit project is de ontwikkeling van een volledig elektrisch aandrijvingssysteem bestaande uit 50 kW rim drive motoren. Met deze ontwikkeling wil het samenwerkingsverband een duurzaam alternatief bieden voor de vervuilende dieselmotoren die momenteel ingezet worden binnen de commerciële vaarindustrie.

Doelgroep

Hierbij wil het consortium met name een goed alternatief bieden aan vaartuigen die relatief korte afstanden afleggen, zoals:

  • Ferries
  • Ponten

Efficiëntie en Functionaliteiten

Daarnaast wil het consortium de regeneratieve capaciteit van de rim drive motoren maximaliseren. Dit verhoogt de energie-efficiëntie van het aandrijvingssysteem, wat leidt tot meer duurzaamheid en een betere inzetbaarheid van het systeem in commerciële vaartuigen.

De commerciële inzetbaarheid van het te ontwikkelen systeem wil het consortium tevens verhogen door de ontwikkeling en integratie van innovatieve functionaliteiten, zoals:

  1. Cruise-control
  2. Parking functie
  3. Magnetisch kompas
  4. Nauwkeurige navigatie

Deze functionaliteiten zijn bedoeld voor een verbeterde manoeuvreerbaarheid en efficiënter gebruik van de elektriciteit.

Internationale Positionering

Tenslotte wil het consortium middels dit ontwikkelproject de internationale positie van de Nederlandse maritieme industrie verbeteren door als voorloper te fungeren in geavanceerde, duurzame en efficiënte maritieme oplossingen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 177.700

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Rim Drive Technology B.V.penvoerder
  • JuAnMa B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
Mkb-innovati...

Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor

Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.

€ 141.680
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
Mkb-innovati...

yDrive

Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.

€ 133.787

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Zero-Emission Electric Thruster

RIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.

€ 20.000