Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Projectdetails
Inleiding
In dit project wil de aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een hybride, compacte buitenboordmotor onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.
Achtergrond
In 2020 is heel Nederland massaal het water opgegaan. Door COVID-19 is de verkoop van plezierboten in een stroomversnelling gekomen en zijn er 7 keer zoveel rubber- en opblaasboten verkocht ten opzichte van 2019. Dit brengt echter maatschappelijke problematiek met zich mee, want deze boten gebruiken nog steeds diesel- en benzinemotoren. Deze motoren zijn:
- Milieuvervuilend
- Inefficiënt in het gebruik van fossiele brandstof
- Stoten CO2 en fijnstof uit
- Veroorzaken veel geluidshinder
Probleemstelling
Het recent op de markt gebrachte alternatief, de elektrische buitenboordmotor, is helaas duur, schaars en het elektrisch vermogen is een zodanige beperkende factor in de reikwijdte dat gebruikers van (plezier)vaartuigen niet kunnen overstappen op de milieuvriendelijke keuze.
Doel van het project
Dit project van [Aanvrager/Partner] draait om de ontwikkeling van een milieubewuste buitenboordmotor met range extender voor de pleziervaart in de maritieme markt, dat deze problemen wegneemt. Hiermee wordt de plotselinge marktvraag naar pleziervaartuigen beantwoord met een bijdrage aan het pad naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem en circulaire economie in 2050.
Bijdrage aan KIA
Het project draagt bij aan KIA 1. Energie en Duurzaamheid, doelen:
- C (Klimaatneutrale industrie met hergebruik van grondstoffen en producten)
- D (Emissieloze mobiliteit)
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotorenWaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hybride oplossing voor inboardmotorenHet project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MiniSloep.NLDit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Hybride oplossing voor inboardmotoren
Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.
MiniSloep.NL
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Innovatieve Elektrische BuitenboordmotorOntwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project. | Mkb-innovati... | € 141.680 | 2021 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschipHet project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie. | Demonstratie... | € 702.663 | Onbekend | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor
Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip
Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.