yDrive

Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.

Subsidie
€ 133.787
2021

Projectdetails

Inleiding

Het doel van dit project is het ontwikkelen en beproeven (Proof of Concept) van een elektrische powertrain voor opleggers (genaamd yDrive).

Projectomschrijving

yDrive maakt een conventionele (brandstof) trekker-oplegger combinatie hybride (HEV), regenereert remenergie en geeft tijdens acceleratie een boost, waardoor de trekker minder brandstof verbruikt en uiteindelijk zelfs met een kleinere motor uitgevoerd kan worden.

Technische Componenten

yDrive bestaat uit:

  • Een elektrisch aangedreven as (e-as)
  • Een RESS (Rechargable Energy Storage System)

Besturingsalgoritme

Tevens wordt er een algoritme ontwikkeld voor de besturing van het geheel, inclusief:

  • Communicatie tussen trekker en oplegger
  • Energieoptimalisatie

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 133.787

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Econogy B.Vpenvoerder
  • DLS-Drive Line Systems B.V.
  • V-Tron B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Double Deck Trailer E-as

Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.

€ 101.345
Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
Mkb-innovati...

Methanol brandstofcel elektrische tractor (MELTRAC)

Het project ontwikkelt de MELTRAC, een elektrisch-aangedreven tractor op basis van een bio-methanol brandstofcel, door samenwerking tussen drie bedrijven.

€ 349.643
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

1.1 - Het ve...

yDrive 2.0

Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten.

€ 333.333
Mkb-innovati...

yES

Het yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ySteer

Onderzoek naar een lichtgewicht modulair stuursysteem voor opleggers om brandstofverbruik en emissies te verminderen door optimale bochtvolging.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ultralight Electric Powertrain

Donkervoort Automobielen onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een ultralichte elektrische aandrijflijn met een modulair accupakket voor lange afstanden en remenergie-terugwinning.

€ 20.000
2.2 - Bevord...

Elke E-truck Verdient een Lading

Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.

€ 593.121