yDrive
Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.
Projectdetails
Inleiding
Het doel van dit project is het ontwikkelen en beproeven (Proof of Concept) van een elektrische powertrain voor opleggers (genaamd yDrive).
Projectomschrijving
yDrive maakt een conventionele (brandstof) trekker-oplegger combinatie hybride (HEV), regenereert remenergie en geeft tijdens acceleratie een boost, waardoor de trekker minder brandstof verbruikt en uiteindelijk zelfs met een kleinere motor uitgevoerd kan worden.
Technische Componenten
yDrive bestaat uit:
- Een elektrisch aangedreven as (e-as)
- Een RESS (Rechargable Energy Storage System)
Besturingsalgoritme
Tevens wordt er een algoritme ontwikkeld voor de besturing van het geheel, inclusief:
- Communicatie tussen trekker en oplegger
- Energieoptimalisatie
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 133.787 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Econogy B.Vpenvoerder
- DLS-Drive Line Systems B.V.
- V-Tron B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Double Deck Trailer E-asOntwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport. | Mkb-innovati... | € 101.345 | 2022 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Methanol brandstofcel elektrische tractor (MELTRAC)Het project ontwikkelt de MELTRAC, een elektrisch-aangedreven tractor op basis van een bio-methanol brandstofcel, door samenwerking tussen drie bedrijven. | Mkb-innovati... | € 349.643 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Double Deck Trailer E-as
Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Methanol brandstofcel elektrische tractor (MELTRAC)
Het project ontwikkelt de MELTRAC, een elektrisch-aangedreven tractor op basis van een bio-methanol brandstofcel, door samenwerking tussen drie bedrijven.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
yDrive 2.0Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten. | 1.1 - Het ve... | € 333.333 | 2023 | Details |
yESHet yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ySteerOnderzoek naar een lichtgewicht modulair stuursysteem voor opleggers om brandstofverbruik en emissies te verminderen door optimale bochtvolging. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Ultralight Electric PowertrainDonkervoort Automobielen onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een ultralichte elektrische aandrijflijn met een modulair accupakket voor lange afstanden en remenergie-terugwinning. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
yDrive 2.0
Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten.
yES
Het yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen.
ySteer
Onderzoek naar een lichtgewicht modulair stuursysteem voor opleggers om brandstofverbruik en emissies te verminderen door optimale bochtvolging.
Ultralight Electric Powertrain
Donkervoort Automobielen onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een ultralichte elektrische aandrijflijn met een modulair accupakket voor lange afstanden en remenergie-terugwinning.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.