Zero-Emission Electric Thruster

RIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

RIM Drive Technology B.V. (hierna: RIMDT) is ontwikkelaar en producent van elektrische voortstuwtechnieken voor de scheepsvaart. De gehele scheepsvaartbranche is zich de laatste jaren aan het verduurzamen en het verminderen van de CO2-uitstoot.

Huidige Situatie

Op dit moment zijn er enkel duurzame voortstuwtechnieken voor:

  • Groot gekwalificeerde binnenlandse scheepsvaart
  • Zeer klein gekwalificeerde binnenlandse scheepsvaart
  • Recreatievaart

Echter, voor klein gekwalificeerde binnenlandse transportscheepsvaart en voor middelgroot gekwalificeerde recreatieve scheepsvaart is er geen toereikend alternatief.

Doel van het Project

Daarom wil RIMDT een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor het ontwikkelen van een zero-emissie elektrisch aangedreven voortstuwtechniek om een bijdrage te kunnen leveren aan de verduurzaming van de binnenlandse (transport)scheepsvaart.

Innovatie

De innovatie, Zero-Emission Electric Thruster, dient in staat te zijn om:

  • Een gelijkwaardig rendement te realiseren
  • Voorstuwingskracht te genereren
  • Manoeuvreerbaarheid te bieden

Dit alles zonder CO2-uitstoot, waardoor conventionele vervuilende benzine- of diesel aangedreven voortstuwtechnieken vervangen kunnen worden.

Hoofddoelstelling

De hoofddoelstelling van het project is dan ook om te onderzoeken of de ontwikkeling van het product technisch en economisch haalbaar is.

Toekomstige Ontwikkelingen

Bij positieve resultaten van de haalbaarheidsstudie zal de Zero-Emission Electric Thruster daadwerkelijk ontwikkeld worden, waardoor de nationale en internationale scheepsvaartbranche vergroend kan worden.

Thema

Het project sluit direct aan bij het thema "Towards Zero Emission" van de Topsector water.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Rim Drive Technology B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart

AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
Mkb-innovati...

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

€ 200.000
Mkb-innovati...

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175