Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

In dit project wil de aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een hybride, compacte buitenboordmotor onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.

Achtergrond

In 2020 is heel Nederland massaal het water opgegaan. Door COVID-19 is de verkoop van plezierboten in een stroomversnelling gekomen en zijn er 7 keer zoveel rubber- en opblaasboten verkocht ten opzichte van 2019.

Dit brengt echter maatschappelijke problematiek met zich mee, want deze boten gebruiken nog steeds diesel- en benzinemotoren. Deze motoren zijn:

  • Milieuvervuilend
  • Inefficiënt in het gebruik van fossiele brandstof
  • Stoten CO2 en fijnstof uit
  • Veroorzaken veel geluidshinder

Huidige situatie

Het recent op de markt gebrachte alternatief, de elektrische buitenboordmotor, is helaas duur, schaars en het elektrisch vermogen is een zodanige beperkende factor in de reikwijdte dat gebruikers van (plezier)vaartuigen niet kunnen overstappen op de milieuvriendelijke keuze.

Projectdoel

Dit project van RDDE Interim draait om de ontwikkeling van een milieubewuste buitenboordmotor met range extender voor de pleziervaart in de maritieme markt, dat deze problemen wegneemt.

Hiermee wordt de plotselinge marktvraag naar pleziervaartuigen beantwoord met een bijdrage aan het pad naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem en circulaire economie in 2050.

Bijdrage aan beleidsdoelen

Het project draagt bij aan KIA 1. Energie en Duurzaamheid, doelen:

  • C (Klimaatneutrale industrie met hergebruik van grondstoffen en producten)
  • D (Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen)

Daarnaast sluit het aan bij Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma’s (MMIP):

  1. MMIP 6 (Sluiting van industriële kringlopen)
  2. MMIP 9 (Innovatieve aandrijving en gebruik van duurzame energiedragers voor mobiliteit)
  3. MMIP 13 (Robuust en maatschappelijk gedragen energiesysteem)

Het project heeft aansluiting op de onderdelen:

  • (2) Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen
  • (3) Circulaire Economie

MIT-regeling

Voor de MIT-regeling is de toekomstige productontwikkeling gericht op:

  1. Verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere broeikasgassen
  2. Vergroting van het hoogwaardig gebruik van circulaire materialen, onder meer door gebruik van gerecycleerde grondstoffen of duurzaam geproduceerde en verkregen bio-based componenten
  3. Beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen naar het milieu dan wel vervanging van deze schadelijke stoffen door stoffen die veel minder schadelijk of onschadelijk worden geacht
  4. Beperken en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies als gevolg van transportbewegingen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 51.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2021
Einddatum31-12-2021
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • RDDE Interimpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MiniSloep.NL

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybride oplossing voor inboardmotoren

Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
Mkb-innovati...

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
Mkb-innovati...

Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor

Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.

€ 141.680
Mkb-innovati...

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700