Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

Subsidie
€ 91.280
2021

Projectdetails

Inleiding

Het ontwikkelen van een nieuw alternatief op de huidige dieselaandrijvingen en elektrische aandrijvingen voor boten.

Projectdoel

Het alternatief dat binnen dit project ontwikkeld gaat worden, is een compleet plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten. Dit systeem zal de capaciteit en het vermogen van een dieselmotor hebben, maar wordt elektrisch aangedreven.

Systeemomschrijving

Het systeem zal bestaan uit:

  1. Een nieuw ontwikkelde efficiëntere elektrische buitenboordmotor.
  2. Energievoorziening uit batterijen.

Milieu-impact

Dit nog te ontwikkelen systeem heeft de mogelijkheid om een grote besparing in CO2-uitstoot binnen de pleziervaartmarkt te realiseren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 91.280

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Rim Drive Technology B.V.penvoerder
  • Charged B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
Mkb-innovati...

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
Mkb-innovati...

Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor

Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.

€ 141.680
Mkb-innovati...

yDrive

Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.

€ 133.787
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybride oplossing voor inboardmotoren

Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybridisering aandrijving vissersschepen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.

€ 20.000