M5 SubSea

VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Een groot containerschip verbruikt op topsnelheid zo’n 250.000 liter olie per 24 uur; een kostenpost van €112.500 en een enorme aanslag op het milieu.

Probleemstelling

Uit onderzoek blijkt dat een schip met een gladde romp gemiddeld 5% minder brandstof verbruikt dan een schip met aanslag (aangroei algen/mosselen, corrosie, vuil).

Doel van het project

Dit is aanleiding geweest voor VertiDrive om onderzoek te doen naar de ‘M5-Subsea’; een (semi-)autonome oplossing om aanslag van scheepsrompen te verwijderen, zowel onder- als boven water.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • VertiDrive B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

LOW COST SUBSEA MINIPOD CRAWLER

Het project ontwikkelt een innovatieve onderwaterrobot, de M5-Minipod, om lichte aangroei van scheepsrompen te verwijderen, waardoor schepen energiezuiniger kunnen varen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid OilShark ASV

RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

€ 141.295
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460