Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

Subsidie
€ 194.460
2018

Projectdetails

Inleiding

De binnenvaart heeft een enorme potentie om schepen te moderniseren en te vergroenen, zodat er belangrijke stappen kunnen worden gezet op het gebied van de klimaatdoelstellingen.

Probleemstelling

Binnen de branche is er echter sprake van een gebrek aan innovatie en vernieuwing, voornamelijk door de lange levensduur van schepen.

Oplossing

Om bij te dragen aan de vergroening en modernisering van de binnenvaartvloot werken Oudcomb BV en Autena samen aan een modulair start/stop systeem met accupakket, in combinatie met een actief adviserende boardcomputer. Deze boardcomputer adviseert de schipper op basis van real-time data over de vaarroute en de snelheid.

Voordelen van het systeem

Met het modulaire start/stop systeem met accupakket kunnen de dieselgeneratoren tijdens lage gebruiksmomenten volledig worden uitgeschakeld, omdat het accupakket dan kan voldoen aan de gehele energiebehoefte.

Milieu-impact

In combinatie met de adviserende boardcomputer kan de schipper op een zo milieuvriendelijk mogelijke wijze de route afleggen, waarbij de uitstoot van schadelijke stoffen en wachttijden voor sluizen tot een minimum worden beperkt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 194.460

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Oudcomb BVpenvoerder
  • Autena Marine

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Inland shipping maximum sustainable

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System

Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Low-loading diesel generators

Het project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven.

€ 20.000