Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
Projectdetails
Inleiding
De vervuiling van industriële havens en jachthavens met olie en scheepsbrandstof heeft ingrijpende impact op het milieu en er worden zware boetes opgelegd bij vervuiling. Havens hebben weliswaar hun gespecialiseerde reactieteams, veiligheidsplannen en uitrusting, wat voor grotere calamiteiten heel effectief is.
Probleemstelling
Voor kleinere vervuiling, wat veel voorkomt tijdens het onderhoud van schepen, zijn de huidige werkwijzen minder geschikt. Dit wordt regelmatig bemoeilijkt door de activiteiten in de haven en diverse fysieke obstakels, zoals werven, steigers en verlaten activa. Olie kan zich daar verzamelen of kan worden verplaatst door wind en getij. Het opruimen van lekkages met bestaande middelen kan lastig en duur zijn.
Oplossing
RanMarine wil daarom een “Oil harvesting Robot” – de OilShark - ontwikkelen. De robot moet:
- Inzet van mensen overbodig maken bij het opruimen van olielekkages.
- De kosten van de opruiming verlagen.
- De terugwinningsefficiëntie verhogen.
- De schade aan het milieu beperken.
Haalbaarheidsonderzoek
RanMarine zal in dit project onderzoeken of het technisch en economisch haalbaar is om de OilShark te ontwikkelen. Als de uitkomst van het haalbaarheidstraject positief is, zal RanMarine deze ontwikkeling ook daadwerkelijk gaan starten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- RanMarine Technology B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid Sargassum SysteemHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van de MegaShark, een autonome waterdrone voor het oogsten en verwerken van invasief Sargassum om ecologische en economische problemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaartGlobal Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
AMPHIBIANHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom elektrisch-amfibisch vaartuigje dat plastic afval en sargassum in wateren verzamelt en op het land aflevert voor recycling. | Mkb-innovati... | € 19.872 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Sargassum Systeem
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van de MegaShark, een autonome waterdrone voor het oogsten en verwerken van invasief Sargassum om ecologische en economische problemen te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
AMPHIBIAN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom elektrisch-amfibisch vaartuigje dat plastic afval en sargassum in wateren verzamelt en op het land aflevert voor recycling.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.