Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

De scheepvaartsector stoot relatief weinig uit, echter is de brandstof die de meeste schepen gebruiken wel zwaar vervuilend. Een liter bunkerolie, dat gebruikt wordt in de scheepvaart, kan tot wel 2.000 keer meer zwavel bevatten dan gewone diesel. Dit is zeer slecht voor de luchtkwaliteit. Daarom is het van belang om de uitstoot van deze sector te blijven terugdringen.

Innovatie van eMoniteq

De voorgenomen innovatie van eMoniteq zorgt ervoor dat de huidige zeeschepen reeds een geoptimaliseerd vaarprofiel wordt geboden door gebieden met sterke getijdenstromingen.

Ontwikkeling van slimme technieken

Om dit te realiseren dient een combinatie van slimme technieken te worden ontwikkeld waarmee de schipper actief invloed uit kan oefenen op het vaarprofiel.

Software en integratie

De software dient vervolgens beschikbaar te worden gesteld aan de schepen. Hiervoor is een integratie benodigd met de systemen van de algemene zeevaartrederijen als de individuele schepen via de boordcomputer.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • eMoniteq B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Automated sustainability rating for the maritime sector

Het project ontwikkelt een Automated Sustainability Rating voor huurders van vrachtschepen om hen te betrekken bij verduurzaming en hen te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

M5 SubSea

VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid OilShark ASV

RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

€ 141.295
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100