Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Projectdetails
Inleiding
90% van alles wat we dagelijks gebruiken, is vervoerd per schip. Hiermee is scheepvaart de grootste logistieke sector wereldwijd. Op de schepen worden enorme hoeveelheden brandstof verbruikt, tot 100 duizend liter per dag per schip. Het brandstofverbruik van schepen neemt gemiddeld met 5% per jaar toe door organismen die zich hechten aan de scheepshuid. Dit leidt tot extra brandstofkosten en CO2-emissies, ter grootte van 10 miljoen auto’s per jaar. De effecten van aangroei worden vaak onderschat.
Probleemstelling
Veel reders hebben moeite om de aangroei van hun schepen effectief te monitoren en aan te pakken, terwijl een schone scheepsromp de snelste manier is om brandstof te besparen.
Doelstelling van het Project
Gezamenlijk willen We4Sea en Fleet Cleaner in dit samenwerkingsproject een data-gedreven dienst ontwikkelen waarmee de noodzaak, en het optimale moment voor een reiniging automatisch inzichtelijk gemaakt kan worden. Hiermee kan via de tool het ideale moment voor een reiniging met een maximaal resultaat bepaald worden.
Ontwikkeling van de Tool
De doelstelling is het ontwikkelen van een tool die het risico en de impact van aangroei, specifiek voor elk schip, kan uitdrukken als toename van het brandstofverbruik en -kosten per zeemijl. De ontwikkelde software gebruikt Big Data (o.a. van satellieten, weer, scheepsposities) en verzamelt, calculeert en analyseert de specifieke omgevingscondities die de aangroei beïnvloeden, zoals:
- Vaarsnelheid van het schip
- Zeewatertemperatuur
- Stilligtijd
Hiermee wordt op objectieve wijze de kans op aangroei bepaald.
Impact van de Tool
Dankzij de tool kunnen reders het ideale moment kiezen voor het schoonmaken van hun schip, en zo het brandstofverbruik en emissies van hun schepen met 5 tot 10% verlagen.
Kennisdeling in het Project
In het project brengt We4Sea kennis in over data-analyse en het monitoren van schepen op afstand, terwijl Fleet Cleaner kennis inbrengt over aangroeiprocessen en het effectief reinigen van schepen.
Conclusie
Het project heeft een direct effect op de emissies en brandstofkosten van schepen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 141.295 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- We4Sea B.V.penvoerder
- Fleet Cleaner
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
M5 SubSeaVertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Digitale DuiktoolFleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid OilShark ASVRanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
M5 SubSea
VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Digitale Duiktool
Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.
Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.