Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

Subsidie
€ 141.295
2019

Projectdetails

Inleiding

90% van alles wat we dagelijks gebruiken, is vervoerd per schip. Hiermee is scheepvaart de grootste logistieke sector wereldwijd. Op de schepen worden enorme hoeveelheden brandstof verbruikt, tot 100 duizend liter per dag per schip. Het brandstofverbruik van schepen neemt gemiddeld met 5% per jaar toe door organismen die zich hechten aan de scheepshuid. Dit leidt tot extra brandstofkosten en CO2-emissies, ter grootte van 10 miljoen auto’s per jaar. De effecten van aangroei worden vaak onderschat.

Probleemstelling

Veel reders hebben moeite om de aangroei van hun schepen effectief te monitoren en aan te pakken, terwijl een schone scheepsromp de snelste manier is om brandstof te besparen.

Doelstelling van het Project

Gezamenlijk willen We4Sea en Fleet Cleaner in dit samenwerkingsproject een data-gedreven dienst ontwikkelen waarmee de noodzaak, en het optimale moment voor een reiniging automatisch inzichtelijk gemaakt kan worden. Hiermee kan via de tool het ideale moment voor een reiniging met een maximaal resultaat bepaald worden.

Ontwikkeling van de Tool

De doelstelling is het ontwikkelen van een tool die het risico en de impact van aangroei, specifiek voor elk schip, kan uitdrukken als toename van het brandstofverbruik en -kosten per zeemijl. De ontwikkelde software gebruikt Big Data (o.a. van satellieten, weer, scheepsposities) en verzamelt, calculeert en analyseert de specifieke omgevingscondities die de aangroei beïnvloeden, zoals:

  1. Vaarsnelheid van het schip
  2. Zeewatertemperatuur
  3. Stilligtijd

Hiermee wordt op objectieve wijze de kans op aangroei bepaald.

Impact van de Tool

Dankzij de tool kunnen reders het ideale moment kiezen voor het schoonmaken van hun schip, en zo het brandstofverbruik en emissies van hun schepen met 5 tot 10% verlagen.

Kennisdeling in het Project

In het project brengt We4Sea kennis in over data-analyse en het monitoren van schepen op afstand, terwijl Fleet Cleaner kennis inbrengt over aangroeiprocessen en het effectief reinigen van schepen.

Conclusie

Het project heeft een direct effect op de emissies en brandstofkosten van schepen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 141.295

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • We4Sea B.V.penvoerder
  • Fleet Cleaner

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

M5 SubSea

VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Bioclean Solutions

Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Digitale Duiktool

Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid OilShark ASV

RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.

€ 20.000