Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Projectdetails
Inleiding
Het verbruik van grote hoeveelheden brandstof in de scheepvaart levert een significante bijdrage aan de wereldwijde uitstoot van onder andere CO2, stikstof, zwavel en koolstofmonoxide. Om dit te verminderen houdt de maritieme sector zich de laatste decennia in steeds sterkere mate bezig met het verduurzamen en schoner maken van de scheepvaart.
Oplossing
De inzet van sensoren en integrale meet- en monitoringssystemen wordt door de partners in dit MIT R&D Samenwerkingsproject, Flinter Fleetholding BV en VAF Instruments, gezien als een belangrijke oplossing om schoner en slimmer te gaan varen. Partijen streven daarbij naar:
- Het optimale rendement van de schepen
- Minder verbruik van brandstof
- Efficiëntere schepen die minder onderhoud nodig hebben
Doel van het project
Het doel van dit project is daarom om een integraal meet- en monitoringssysteem met verschillende partijen in de keten (ontwikkelaar/producent en eindgebruiker) te ontwikkelen waarbij het mogelijk is om een schip tijdens het transport real-time bij te sturen zodat het zo efficiënt mogelijk vaart én zo min mogelijk brandstof verbruikt.
Ontwikkeling van het systeem
Flinter Fleetholding (Flinter) en VAF Instruments (VAF) hebben hiervoor een integraal meet- en monitoringssysteem ontwikkeld. Dit systeem kan de prestaties van alle onderdelen en componenten, die een significante invloed hebben op het rendement van schepen, meten, real-life aan wal monitoren en terugkoppelen aan het schip. De bemanning kan vervolgens op afstand worden aangestuurd om aan boord van het schip bepaalde instellingen van deze onderdelen of componenten te wijzigen of aan te passen.
Maatschappelijke bijdrage
Projectpartners willen beiden vanuit een maatschappelijk oogpunt een significante bijdrage leveren aan het verduurzamen en efficiënt maken van de maritieme sector door Slim en Schoon te gaan varen. Met dit systeem wordt hiervoor de eerste concrete stap gezet.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 179.100 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Flinter Fleetholding B.V.penvoerder
- VAF Instruments B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl statorShip Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschipHet project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie. | Demonstratie... | € 702.663 | Onbekend | Details |
Reducing maritime transport CO2 emissions using windThe SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals. | Innovation F... | € 4.098.568 | 2023 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator
Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip
Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.
Reducing maritime transport CO2 emissions using wind
The SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.