Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

Subsidie
€ 108.008
2016

Projectdetails

Inleiding

De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor een groot deel van de luchtvervuiling in Europa. Om deze emissies te verminderen is het per 1 januari 2018 verplicht om de uitstoot van schepen bij te houden en te rapporteren (MRV: Monitoring, Reporting and Verification).

Probleemstelling

Hiervoor zijn nu echter enkel handmatige oplossingen beschikbaar.

Projectdoel

Met dit project willen NetWave en We4Sea een Monitoring & Improvement-systeem (M&I) ontwikkelen. Dit systeem, bestaande uit innovatieve hard- en software, kan data over brandstofverbruik en CO2-prestaties van een schip onder specifieke omgevingscondities verzamelen, calculeren en rapporteren.

Verwachte Resultaten

Hiermee kan vervolgens op objectieve wijze bepaald worden hoe de performance van schepen wat betreft brandstofverbruik en CO2-emissies verbeterd kan worden.

  1. Met de implementatie van het basis-M&I-systeem zal het brandstofverbruik en de CO2-emissies al met 5% dalen.
  2. Met de aanvullende mogelijkheden om verbeteringen te voorspellen en simuleren (door middel van voorspellingsmodellen) zal een nog grotere emissiereductie tot 20% gerealiseerd kunnen worden.

Innovatie en Aansluiting

Met deze doelstelling vindt het innovatieproject perfect de aansluiting bij de topsector Water, specifiek de thema’s ‘Slimme en veilige schepen’ en ‘Schone schepen’.

Conclusie

Met het M&I-systeem van NetWave en We4Sea kunnen de partners slimme en schone schepen creëren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 108.008

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • NetWave Systemspenvoerder
  • Onbekend

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

€ 141.295
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Automated sustainability rating for the maritime sector

Het project ontwikkelt een Automated Sustainability Rating voor huurders van vrachtschepen om hen te betrekken bij verduurzaming en hen te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken.

€ 20.000
Innovation F...

Reducing maritime transport CO2 emissions using wind

The SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals.

€ 4.098.568