Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor een groot deel van de luchtvervuiling in Europa. Om deze emissies te verminderen is het per 1 januari 2018 verplicht om de uitstoot van schepen bij te houden en te rapporteren (MRV: Monitoring, Reporting and Verification).
Probleemstelling
Hiervoor zijn nu echter enkel handmatige oplossingen beschikbaar.
Projectdoel
Met dit project willen NetWave en We4Sea een Monitoring & Improvement-systeem (M&I) ontwikkelen. Dit systeem, bestaande uit innovatieve hard- en software, kan data over brandstofverbruik en CO2-prestaties van een schip onder specifieke omgevingscondities verzamelen, calculeren en rapporteren.
Verwachte Resultaten
Hiermee kan vervolgens op objectieve wijze bepaald worden hoe de performance van schepen wat betreft brandstofverbruik en CO2-emissies verbeterd kan worden.
- Met de implementatie van het basis-M&I-systeem zal het brandstofverbruik en de CO2-emissies al met 5% dalen.
- Met de aanvullende mogelijkheden om verbeteringen te voorspellen en simuleren (door middel van voorspellingsmodellen) zal een nog grotere emissiereductie tot 20% gerealiseerd kunnen worden.
Innovatie en Aansluiting
Met deze doelstelling vindt het innovatieproject perfect de aansluiting bij de topsector Water, specifiek de thema’s ‘Slimme en veilige schepen’ en ‘Schone schepen’.
Conclusie
Met het M&I-systeem van NetWave en We4Sea kunnen de partners slimme en schone schepen creëren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 108.008 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- NetWave Systemspenvoerder
- Onbekend
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl statorShip Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Automated sustainability rating for the maritime sectorHet project ontwikkelt een Automated Sustainability Rating voor huurders van vrachtschepen om hen te betrekken bij verduurzaming en hen te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Reducing maritime transport CO2 emissions using windThe SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals. | Innovation F... | € 4.098.568 | 2023 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator
Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.
Automated sustainability rating for the maritime sector
Het project ontwikkelt een Automated Sustainability Rating voor huurders van vrachtschepen om hen te betrekken bij verduurzaming en hen te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken.
Reducing maritime transport CO2 emissions using wind
The SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals.