Scalable v-learning platform
Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.
Projectdetails
Inleiding
In de afgelopen twee jaar heeft het consortium VR Maker Studio ontwikkeld: een platform dat gebruikers zonder programmeerervaring in staat stelt om v-learning (e-learning die gebruikmaakt van Virtual Reality, of VR) content te creëren voor soft skills training—werk dat doorgaans door experts in 3D-modellering wordt gedaan. VR Maker Studio maakt het echter zo eenvoudig als het maken van een PowerPoint. De samenwerking was een succes en de software wordt momenteel door verschillende klanten gebruikt.
Efficiëntie en Kostenbesparing
Met VR Maker Studio kan één gebruiker in een maand een training creëren, in plaats van dat meerdere experts maandenlang aan een training werken. Dit verlaagt de kosten voor het ontwikkelen van een v-learning training van minstens € 50.000 naar € 5.000—dit is gevalideerd in het vorige project.
Doel van het Project
Het doel van dit project is om een schaalbaar v-learning platform te ontwikkelen om v-learning trainingen gemakkelijker in grote bedrijven uit te rollen. De sleutel is dat v-learning trainingen in 2D moeten kunnen worden bekeken als reguliere trainingen, op alle apparaten, zonder VR.
Technische Ontwikkeling
Om dit te realiseren, zal een Kubernetes-architectuur en cloudinfrastructuur worden ontwikkeld die het mogelijk maakt om v-learning trainingen in de cloud uit te voeren en rechtstreeks naar het apparaat van de trainee te streamen. De training kan dan op elk apparaat worden gevolgd, zoals mobiele telefoons, pc's, laptops—en niet alleen op VR-apparaten. Het schaalbare v-learning platform zal worden geïntegreerd in de e-learning omgeving en het Learning Management System van Lepaya, om de schaalbaarheid en effectiviteit verder te optimaliseren.
Nieuwe Klantsegmenten
Het project stelt Meta Skills in staat om grote bedrijven met meer dan 500 werknemers aan te spreken, wat een nieuw klantsegment is. Lepaya heeft al dergelijke klanten en kan hen een aanvullende service bieden.
Relevantie voor de Topsector ICT
Dit project valt binnen de topsector ICT. De sleuteltechnologieën voor deze topsector zijn te vinden in de Kennis en Innovatieagenda (KIA) samengesteld door Dutch Digital Delta (DDD). Van de vijf gedefinieerde sleuteltechnologieën past het project binnen toekomstige netwerkdiensten.
Maatschappelijke Aspecten
De propositie helpt ook bij verschillende maatschappelijke aspecten, die allemaal kunnen worden herleid tot drie uitdagingen gedefinieerd in de Human Capital Agenda van de 'Regionale Economische Agenda' (REA):
- Upskilling
- Reskilling
- Levenslang leren
Daarnaast erkent de DDD de beperkingen van een flexibele arbeidsmarkt en de relevantie van virtual reality in hertrainingsprogramma's, bijvoorbeeld in een interview met Maurice Limmen, vertegenwoordiger van de Vereniging Hogescholen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 319.648 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Meta-Skills B.V.penvoerder
- Lepaya (LTD NL B.V.)
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
LogicLeapHet project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften. | Mkb-innovati... | € 281.134 | 2018 | Details |
Samenwerken in een full immersive VR-omgevingVier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 197.860 | 2016 | Details |
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learningVirtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 112.945 | 2023 | Details |
Extended Reality als kern van de industrial life cycleHet project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 91.730 | 2020 | Details |
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijsHet project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator. | Mkb-innovati... | € 198.375 | 2015 | Details |
LogicLeap
Het project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften.
Samenwerken in een full immersive VR-omgeving
Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning
Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.
Extended Reality als kern van de industrial life cycle
Het project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren.
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Project Immersive learningUP-Learning ontwikkelt hoogwaardige, monitorbare VR-content voor E-learning om het leerrendement te verhogen, met een analyse van kansen, risico's en benodigde middelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Leermiddelen 2.0Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Het Connec2 XR-samenwerkingsplatform voor een duurzame arbeidsmarkt in de energiesectorConnec2 onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een XR-trainingsplatform voor de energiesector om kennisborging en training van medewerkers te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
AI generated v-learning contentMeta-Skills ontwikkelt AI-gestuurde simulaties voor professionele trainingen, gericht op cruciale communicatie in uitdagende situaties. | 1.1 - Het ve... | € 432.543 | 2023 | Details |
SAVR No-Code PlatformDit project onderzoekt de haalbaarheid van een no-code platform voor BHV-opleiders om VR-veiligheidstrainingen te ontwerpen, met focus op technische compatibiliteit en economische validatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Project Immersive learning
UP-Learning ontwikkelt hoogwaardige, monitorbare VR-content voor E-learning om het leerrendement te verhogen, met een analyse van kansen, risico's en benodigde middelen.
Leermiddelen 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.
Het Connec2 XR-samenwerkingsplatform voor een duurzame arbeidsmarkt in de energiesector
Connec2 onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een XR-trainingsplatform voor de energiesector om kennisborging en training van medewerkers te verbeteren.
AI generated v-learning content
Meta-Skills ontwikkelt AI-gestuurde simulaties voor professionele trainingen, gericht op cruciale communicatie in uitdagende situaties.
SAVR No-Code Platform
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een no-code platform voor BHV-opleiders om VR-veiligheidstrainingen te ontwerpen, met focus op technische compatibiliteit en economische validatie.