Scalable v-learning platform

Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.

Subsidie
€ 319.648
2022

Projectdetails

Inleiding

In de afgelopen twee jaar heeft het consortium VR Maker Studio ontwikkeld: een platform dat gebruikers zonder programmeerervaring in staat stelt om v-learning (e-learning die gebruikmaakt van Virtual Reality, of VR) content te creëren voor soft skills training—werk dat doorgaans door experts in 3D-modellering wordt gedaan. VR Maker Studio maakt het echter zo eenvoudig als het maken van een PowerPoint. De samenwerking was een succes en de software wordt momenteel door verschillende klanten gebruikt.

Efficiëntie en Kostenbesparing

Met VR Maker Studio kan één gebruiker in een maand een training creëren, in plaats van dat meerdere experts maandenlang aan een training werken. Dit verlaagt de kosten voor het ontwikkelen van een v-learning training van minstens € 50.000 naar € 5.000—dit is gevalideerd in het vorige project.

Doel van het Project

Het doel van dit project is om een schaalbaar v-learning platform te ontwikkelen om v-learning trainingen gemakkelijker in grote bedrijven uit te rollen. De sleutel is dat v-learning trainingen in 2D moeten kunnen worden bekeken als reguliere trainingen, op alle apparaten, zonder VR.

Technische Ontwikkeling

Om dit te realiseren, zal een Kubernetes-architectuur en cloudinfrastructuur worden ontwikkeld die het mogelijk maakt om v-learning trainingen in de cloud uit te voeren en rechtstreeks naar het apparaat van de trainee te streamen. De training kan dan op elk apparaat worden gevolgd, zoals mobiele telefoons, pc's, laptops—en niet alleen op VR-apparaten. Het schaalbare v-learning platform zal worden geïntegreerd in de e-learning omgeving en het Learning Management System van Lepaya, om de schaalbaarheid en effectiviteit verder te optimaliseren.

Nieuwe Klantsegmenten

Het project stelt Meta Skills in staat om grote bedrijven met meer dan 500 werknemers aan te spreken, wat een nieuw klantsegment is. Lepaya heeft al dergelijke klanten en kan hen een aanvullende service bieden.

Relevantie voor de Topsector ICT

Dit project valt binnen de topsector ICT. De sleuteltechnologieën voor deze topsector zijn te vinden in de Kennis en Innovatieagenda (KIA) samengesteld door Dutch Digital Delta (DDD). Van de vijf gedefinieerde sleuteltechnologieën past het project binnen toekomstige netwerkdiensten.

Maatschappelijke Aspecten

De propositie helpt ook bij verschillende maatschappelijke aspecten, die allemaal kunnen worden herleid tot drie uitdagingen gedefinieerd in de Human Capital Agenda van de 'Regionale Economische Agenda' (REA):

  1. Upskilling
  2. Reskilling
  3. Levenslang leren

Daarnaast erkent de DDD de beperkingen van een flexibele arbeidsmarkt en de relevantie van virtual reality in hertrainingsprogramma's, bijvoorbeeld in een interview met Maurice Limmen, vertegenwoordiger van de Vereniging Hogescholen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 319.648

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Meta-Skills B.V.penvoerder
  • Lepaya (LTD NL B.V.)

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

LogicLeap

Het project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften.

€ 281.134
Mkb-innovati...

Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.

€ 197.860
Mkb-innovati...

Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning

Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.

€ 112.945
Mkb-innovati...

Extended Reality als kern van de industrial life cycle

Het project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren.

€ 91.730
Mkb-innovati...

Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.

€ 198.375

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Project Immersive learning

UP-Learning ontwikkelt hoogwaardige, monitorbare VR-content voor E-learning om het leerrendement te verhogen, met een analyse van kansen, risico's en benodigde middelen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Leermiddelen 2.0

Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Het Connec2 XR-samenwerkingsplatform voor een duurzame arbeidsmarkt in de energiesector

Connec2 onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een XR-trainingsplatform voor de energiesector om kennisborging en training van medewerkers te verbeteren.

€ 20.000
1.1 - Het ve...

AI generated v-learning content

Meta-Skills ontwikkelt AI-gestuurde simulaties voor professionele trainingen, gericht op cruciale communicatie in uitdagende situaties.

€ 432.543
Mkb-innovati...

SAVR No-Code Platform

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een no-code platform voor BHV-opleiders om VR-veiligheidstrainingen te ontwerpen, met focus op technische compatibiliteit en economische validatie.

€ 20.000