CRE Waterstof

MKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

MKBesturingstechniek is gevestigd in Veldhoven en actief in de ontwikkeling en bouw van besturingssystemen. De onderneming heeft de ambitie om zijn werkterrein te verbreden en actief te worden in het vergroenen van verbrandingsmotoren.

Huidige Situatie

Deze motoren werken nu over het algemeen op fossiele brandstoffen, maar er zijn versies die ook op waterstof kunnen draaien. Hiervoor zijn nieuwe besturingssystemen noodzakelijk om de verbranding te managen en de motor goed te laten lopen.

Uitdagingen

Een nadeel van het ombouwen van bestaande zuigermotoren is dat het rendement ongeveer 50% omlaag gaat en de motor door aanpassingen ook 50% duurder wordt.

Samenwerking

MKBesturingstechniek is in contact gekomen met een Noorse leverancier van compacte compressoren, Otechos, die ook als verbrandingsmotor kunnen worden ingezet. Deze motoren zijn 40% lichter en compacter dan zuigermotoren en in principe ook goedkoper doordat er minder en kleinere onderdelen in zitten. Ze hebben dus niet de nadelen van omgebouwde verbrandingsmotoren.

Testresultaten

Uit enkele eerste testen blijkt dat de compressor motoren werken op waterstof, maar dat de verbranding ongecontroleerd is. Het uiteindelijke doel is om deze verbranding door een nieuw te ontwikkelen motor besturingssysteem (of motor management) gecontroleerd en efficiënt te krijgen.

Marktinteresse

MKBesturingstechniek heeft met verschillende potentiële klanten gesproken die aangeven geïnteresseerd te zijn in compacte verbrandingsmotoren die op waterstof draaien en nul CO2-emissie hebben. De reden is dat deze klanten vanwege de klimaatverandering en veranderende wetgeving worden gedwongen om minder of niet meer gebruik te maken van fossiele brandstoffen.

Toepassingsgebieden

Waterstof heeft een hoge energiedichtheid en lijkt vooral interessant bij vervoer van langere afstanden waarbij motoren nodig zijn die continu draaien, zoals vrachtvervoer over de weg of over water.

Doelstellingen van de Haalbaarheidsstudie

Vanwege bovenstaande redenen wil MKBesturingstechniek een haalbaarheidsstudie uitvoeren met de volgende doelstellingen:

  1. Hoe groot is de potentiële markt voor deze motoren met gebruik van waterstof?
  2. Wat is een goede eerste applicatie en welke zijn er nog meer?
  3. Wat kost het ontwikkelen van een motor die voor de eerste applicatie kan worden ingezet?
  4. Wat is de theoretische efficiëntie van de motor bij verbranding van waterstof, te berekenen d.m.v. computersimulatie?
  5. Het maken van een kostenschatting van de motor en het besturingssysteem, geproduceerd in serie.
  6. Wat is het beste businessmodel voor MKBesturingstechniek om de toegevoegde waarde om te zetten in omzet en marge?

Conclusie

Uit het beantwoorden van deze vragen zal blijken of er een business is voor MKBesturingstechniek.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.020

Tijdlijn

Startdatum3-5-2021
Einddatum29-4-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Marcel Klomp Besturingstechniekpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

CRE Waterstof

MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressor

Het project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPU

Pierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken.

€ 19.270
Mkb-innovati...

Engine Management System voor waterstof en methanol

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectief Engine Management System voor waterstof en methanol met vergelijkbare prestaties.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander

Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.

€ 125.163
ERC Advanced...

SafE and reliabLE COmbustion Technologies powered by Hydrogen

SELECT-H aims to enhance hydrogen combustion safety and reliability by developing knowledge, simulation tools, and solutions for transitioning to low-carbon hydrogen systems in various applications.

€ 2.499.489
2.2 - Bevord...

Waterstofeconomie Noord-Brabant

Het project bevordert de lokale waterstofproductie uit duurzame energie om de energietransitie in Noord-Brabant te versnellen.

€ 998.872
ERC Synergy ...

Hydrogen under pressure

HYROPE aims to advance zero-carbon gas turbine technology by studying hydrogen-based fuel combustion under high pressure, enhancing fuel flexibility and efficiency for power and aviation.

€ 12.744.754
Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

€ 306.266