Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren.
Projectdetails
Inleiding
Waterstof wordt alom gezien als één van de belangrijkste instrumenten voor een duurzame samenleving. Daartoe zijn onder andere geschikte (industriële) brandersystemen nodig. De nadruk ligt op zowel het efficiënt en betrouwbaar stoken van waterstof als het beperken van schadelijke emissies. Stoken van waterstof zonder innovatieve tegenmaatregelen zal tot hoge emissies leiden.
Vlamloze Thermische Oxidatie
Vlamloze thermische oxidatie (MILD-combustion genoemd) wordt als relevante techniek gezien als het doel is ultra-lage NOx-verbranding van hoogcalorische brandstoffen zoals waterstof te realiseren. Het is een methodiek waarbij brandstofgas, teruggevoerde rookgassen en zuurstof zo worden vermengd dat verbranding gelijkmatig en zonder sterke vlamvorming plaatsvindt, zodat emissiewaarden significant lager zijn bij gelijkblijvende efficiëntie. Vlamloze thermische oxidatie kan worden bereikt middels een hoge mate van rookgasrecirculatie en scheiding van lucht- en brandstofstromen.
Noodzaak van Modellering
Om wijdverbreide toepassing van MILD-combustion mogelijk te maken, is nauwkeurige modellering van de (chemische) reactiestructuren en hun invloed op de performance (gedrag, prestaties, emissies, enz.) nodig. Huidige industrieel toepasbare turbulente verbrandingsmodellen zijn ontwikkeld voor gasturbines. Zij houden geen rekening met bijvoorbeeld de grote differentiële diffusie van waterstof, wat veel lastiger te modelleren is dan de aanname van constante diffusie, die bij koolwaterstofverbranding (zoals aardgas) wel opgaat.
Beperkingen van Bestaande Modellen
Tevens zijn bestaande modellen gebaseerd op de aanname van een duidelijk gedefinieerd vlamfront, zijn ze niet geschikt voor het modelleren van het brandstofrijke deel van een vlam en is er geen mogelijkheid tot het modelleren van externe rookgasrecirculatie. Bij verbrandingsmodellen waar dit wel het geval is, is de benodigde rekenkracht zeer groot, zijn de modellen gevoelig voor gebruiker-instellingen en is er veel expertise nodig.
Doelstelling van het Project
Mateq Process wil de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van een turbulent, getrapt verbrandingsmodel toegespitst op waterstof/aardgas-mengsels in sterk verdunde vlammen (MILD-combustion) aan de hand waarvan het (stromings)gedrag en de verbranding in industriële ketelbranders kan worden voorspeld.
Implementatie en Toepassing
Het model zal vervolgens worden geïmplementeerd in een programmeerbare code voor het simuleren van verbrandingsprocessen (zoals ANSYS Fluent, ConvergeCFD of OpenFOAM) waarmee het verbrandingsmodel breed inzetbaar zal worden voor gebruik in en analyse van turbulente, industriële waterstof/aardgasvlammen.
Inzicht en Analyse
Het project heeft als doelstelling inzicht te krijgen in de mogelijkheden, kenmerken, risico’s en implicaties van een programmeerbare (software) code die een dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels in een industriële omgeving beschrijft en daarmee kan worden gebruikt als input voor simulaties met behulp van een numeriek (CFD) rekenmodel.
Toekomstige Perspectieven
Uiteindelijk perspectief is het beschikken over een programmeerbare code die turbulente, industriële waterstof/aardgas-vlammen gecombineerd met externe rookgasrecirculatie voor ultra-lage NOx-emissies kan analyseren, alsmede het (stromings)gedrag en de verbranding kan voorspellen. De code-ontwikkeling zal een turbulent verbrandingsmodel bevatten dat als input wordt gebruikt voor een numeriek (CFD) rekenmodel waarmee simulaties kunnen worden uitgevoerd, waardoor gedrag, prestaties en emissies van de brander - met inbegrip van de afwijkende eigenschappen van waterstof - worden voorspeld.
Uitdagingen en Risico's
Realisatie is echter niet eenvoudig, vooral omdat waterstof over zeer lastig te modelleren eigenschappen beschikt. Iets dergelijks is nog niet beschikbaar en realisatie is technisch uitdagend. Dit onder andere vanwege de benodigde specifieke kennis van zowel (softwarematige) modellering als combustion & heat transfer processen. Er zijn bovendien de nodige risico’s en onzekerheden te onderkennen waarvoor een oplossing moet worden gezocht en ontwikkeld.
Volgende Stappen
Daarom is het nodig om op basis van een uitgevoerde eerste oriëntatie het traject te vervolgen met een meer gestructureerd haalbaarheidsproject alvorens de daadwerkelijke ontwikkeling ter hand te nemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mateq Process B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CRE WaterstofMKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid Hybride bifunctionele (gas / waterstof) ketel DejatechDejatech ontwikkelt een hybride ketel met bifunctionele brander voor utilitaire en industriële toepassingen, die zowel op aardgas als waterstof kan functioneren om CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Gas-oppervlakte interactiesimulatie in industriële optica, waterstof en adsorptie van giftige gassenDit project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van gasafvang met poreuze materialen voor CO2 en andere gassen via simulaties en modellering, gericht op industriële toepassingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Gas-oppervlakte interactiesimulatie in industriële optica, waterstof en adsorptie van giftige gassenDit project onderzoekt de haalbaarheid van gasadsorptie in poreuze materialen voor CO2, waterstof en giftige gassen via simulatiemodellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
CRE WaterstofMKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CRE Waterstof
MKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen.
Haalbaarheid Hybride bifunctionele (gas / waterstof) ketel Dejatech
Dejatech ontwikkelt een hybride ketel met bifunctionele brander voor utilitaire en industriële toepassingen, die zowel op aardgas als waterstof kan functioneren om CO2-uitstoot te verminderen.
Gas-oppervlakte interactiesimulatie in industriële optica, waterstof en adsorptie van giftige gassen
Dit project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van gasafvang met poreuze materialen voor CO2 en andere gassen via simulaties en modellering, gericht op industriële toepassingen.
Gas-oppervlakte interactiesimulatie in industriële optica, waterstof en adsorptie van giftige gassen
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van gasadsorptie in poreuze materialen voor CO2, waterstof en giftige gassen via simulatiemodellen.
CRE Waterstof
MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Industriële hybride en low-NOx waterstofbranderHet project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 125.163 | 2020 | Details |
Control of Hydrogen and Enriched-hydrogen Reacting flows with Water injection and Intensive Strain for ultra-low EmissionsThis research aims to stabilize hydrogen flames with ultra-low NOx emissions through intensive strain and water injection, enhancing clean energy generation and addressing global warming. | ERC Starting... | € 1.499.958 | 2023 | Details |
Fundamentals of Combustion Safety Scenarios for HydrogenSAFE-H2 aims to enhance hydrogen combustion safety through a combination of theory, experiments, and simulations, providing validated models for regulatory frameworks and industry applications. | ERC Advanced... | € 2.498.191 | 2025 | Details |
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizenDit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen. | Demonstratie... | € 32.648 | 2021 | Details |
Hydrogen-Based Intrinsic-Flame-Instability-Controlled Clean and Efficient CombustionThe project aims to enhance combustion efficiency and stability of hydrogen-based fuels by analyzing intrinsic flame instabilities and developing a modeling framework for practical applications. | ERC Advanced... | € 2.498.727 | 2022 | Details |
Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Control of Hydrogen and Enriched-hydrogen Reacting flows with Water injection and Intensive Strain for ultra-low Emissions
This research aims to stabilize hydrogen flames with ultra-low NOx emissions through intensive strain and water injection, enhancing clean energy generation and addressing global warming.
Fundamentals of Combustion Safety Scenarios for Hydrogen
SAFE-H2 aims to enhance hydrogen combustion safety through a combination of theory, experiments, and simulations, providing validated models for regulatory frameworks and industry applications.
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizen
Dit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen.
Hydrogen-Based Intrinsic-Flame-Instability-Controlled Clean and Efficient Combustion
The project aims to enhance combustion efficiency and stability of hydrogen-based fuels by analyzing intrinsic flame instabilities and developing a modeling framework for practical applications.