Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
De waterstofeconomie wordt gezien als één van de belangrijkste stappen op weg naar een duurzame samenleving. Ook de energievoorziening zal moeten overstappen naar waterstof als grondstof. Een belangrijke markt hierin is die van de (industriële) vlampijpketels. Naast nieuwbouwketels voor waterstof als brandstof is er eveneens behoefte aan ombouw van bestaande ketels, teneinde deze geschikt te maken voor (mede-)gebruik van waterstof.
Hybride Systeem
Om te zorgen voor flexibiliteit en zekerheid van warmtelevering, is een hybride systeem - dat zowel op aardgas als op waterstof kan werken - ideaal. Het R&D-consortium heeft als missie een ketelbrander voor industriële toepassingen te ontwikkelen, geschikt voor zowel zuiver waterstof als mengsels van waterstof en aardgas (in iedere gewenste verhouding). De brander zal emissies (CO, NOx, CxHy) opleveren die ruim binnen de overheidsnormen liggen die thans in Nederland en de EU van kracht zijn.
Emissienormen
Zo wordt een NOx-emissie < 50 mg/m3 bij 3% zuurstof beoogd (daar waar de norm op 70 mg/m3 ligt). Toepassing wordt met name gezocht bij warmwater- of stoomketels (vermogen 1 - 50 MW) die veelal voor stads- en wijkverwarming, gebouwverwarming (flats, ziekenhuizen, bedrijven e.d.) alsmede in de agri-industrie (glastuinbouw) worden toegepast. Ook wordt toepassing voor industriële stoomopwekking tot 150 - 200°C (chemie, food, papier, farmacie e.d.) beoogd.
R&D-project
Het R&D-project richt zich op het onderzoeken, ontwikkelen, bouwen en testen van een proof-of-concept (POC) van een hybride waterstofbrander met een vermogen van circa 100 kWth (van TRL 4 naar TRL 6). Het vernieuwende karakter zit hierbij in verschillende aspecten, zoals:
- Het kunnen handelen van de afwijkende (verbrandings)eigenschappen van waterstof middels vlamloze thermische oxidatie.
- Het aanpassen van de brandstof/lucht-verhouding aan de aangeboden gaskwaliteit, zodat efficiënte verbranding van ieder willekeurig waterstof/aardgas-mengsel mogelijk wordt.
Tevens wordt beschikt over een uniek verbrandingsmodel voor gebruik in CFD-simulaties dat het gedrag van de brander alsmede te leveren prestaties zeer goed kan voorspellen.
Aansluiting bij Innovatieagenda's
Het project vindt aansluiting bij de MKB-innovatieagenda voor de Topsector Energie, met name als het gaat om het innovatiethema CO2-vrij industrieel warmtesysteem (NMIP7). Het R&D-project vindt eveneens aansluiting bij de MKB-innovatieagenda voor de Topsector Chemie, met name als het gaat om programmalijn 4C ‘Energie-efficiëntie’. Daarnaast levert het project een significante bijdrage aan de invulling van de Programmalijn Waterstof zoals door het Ministerie van EZ is geformuleerd.
Samenwerking
Het betreft een samenwerking tussen 2 onafhankelijke, innovatieve en Oost-Nederlandse MKB-bedrijven (1 uit Overijssel en 1 uit Gelderland).
- Mateq Process heeft veel kennis en expertise als het gaat om het (numeriek) modelleren en ontwerpen van combustion & heat transfer processen.
- SUSCOMB heeft veel expertise als het gaat om het (mechanisch) ontwerpen, samenbouwen en testen van deze equipment.
Het Department of Thermal & Fluid Engineering van de UT beschikt over onderzoeksinfrastructuur en faciliteiten om het proof-of-concept (POC) te testen. Daarnaast is er interesse van mogelijke launching customers.
Kosten en Looptijd
Het project kent € 357.610,- aan kosten met een gevraagde MIT-subsidie van € 125.163,-. Mateq Process neemt 56,8% van de projectkosten voor haar rekening en SUSCOMB 43,2%. De looptijd van het project is 24 maanden (2021/2022). Het bestaat voor 30% uit industrieel onderzoek en voor 70% uit experimentele ontwikkeling.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 125.163 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mateq Process B.V.penvoerder
- SUSCOMB B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling CO2 neutrale grote H2 gestookte bakkersovenF.P. Beheer BV en A.J. Machinery BV ontwikkelen een CO2 neutrale hybride bakkersoven met innovatieve brandertechnieken, gericht op verduurzaming en energiebesparing in de broodproductie. | Mkb-innovati... | € 168.320 | 2019 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Iron Fuel Technology™: From PoC to prototypeHet project ontwikkelt een prototype van Iron Fuel Technology™ om de energie-intensieve industrie te verduurzamen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 282.520 | 2022 | Details |
Ontwikkeling CO2 neutrale grote H2 gestookte bakkersoven
F.P. Beheer BV en A.J. Machinery BV ontwikkelen een CO2 neutrale hybride bakkersoven met innovatieve brandertechnieken, gericht op verduurzaming en energiebesparing in de broodproductie.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.
Iron Fuel Technology™: From PoC to prototype
Het project ontwikkelt een prototype van Iron Fuel Technology™ om de energie-intensieve industrie te verduurzamen en CO2-uitstoot te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstofHet project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid Hybride bifunctionele (gas / waterstof) ketel DejatechDejatech ontwikkelt een hybride ketel met bifunctionele brander voor utilitaire en industriële toepassingen, die zowel op aardgas als waterstof kan functioneren om CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizenDit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen. | Demonstratie... | € 32.648 | 2021 | Details |
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotorTDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten. | Demonstratie... | € 120.735 | 2019 | Details |
Iron Fuel TechnologyHet project ontwikkelt Iron Fuel Technology™ van TRL 5 naar 7 om CO2- en stikstofemissies in energie-intensieve industrieën te reduceren via een gevalideerd 1MW boiler- en 200kW productiesysteem. | Missiegedrev... | € 3.386.394 | Onbekend | Details |
Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren.
Haalbaarheid Hybride bifunctionele (gas / waterstof) ketel Dejatech
Dejatech ontwikkelt een hybride ketel met bifunctionele brander voor utilitaire en industriële toepassingen, die zowel op aardgas als waterstof kan functioneren om CO2-uitstoot te verminderen.
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizen
Dit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen.
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotor
TDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten.
Iron Fuel Technology
Het project ontwikkelt Iron Fuel Technology™ van TRL 5 naar 7 om CO2- en stikstofemissies in energie-intensieve industrieën te reduceren via een gevalideerd 1MW boiler- en 200kW productiesysteem.