Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressor
Het project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector.
Projectdetails
Inleiding
Waterstof kan een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Hierdoor wordt veel onderzoek gedaan naar oplossingen op basis van waterstof, ook binnen de mobiliteitssector. Rijden op waterstof is een van de mogelijkheden om de mobiliteitssector te verduurzamen. Waterstofvoertuigen zijn namelijk nul-emissievoertuigen vanuit de uitlaat, dankzij de elektrische aandrijving. Waterstof wordt daarbij aan boord (in een brandstofcel) omgezet in elektriciteit en water.
Vraag naar waterstofcompressie
Binnen deze sector is er een stijgende vraag naar het comprimeren van waterstofgas om met een bestaande Itensify E-Drive aandrijving ook gassen te kunnen comprimeren, zodat deze door H2-voertuigen kunnen worden getankt.
Haalbaarheidsonderzoek
Ervan uitgaande dat de uitkomst van dit haalbaarheidsonderzoek aanleiding geeft tot een ‘go’, zal Itensify een compleet ontwikkelingstraject starten ten behoeve van de concrete ontwikkeling van een comprimeerproces van waterstofgas met een hybride compressor.
Doel van het project
Het idee is dat het gehele compressieproces vereenvoudigd wordt. Met een dergelijk proces wordt het mogelijk om voor H2-vulling onder druk (700 bar) met de bestaande E-Drive aandrijving waterstofgassen te kunnen comprimeren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Itensify B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Mobiel waterstof tankstationHet project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 8.640 | 2021 | Details |
Waterstofgedreven energieopslag (H-CAES)Corre Energy ontwikkelt een innovatieve 100% hernieuwbare waterstof-gebaseerde CAES-oplossing om de integratie van hernieuwbare energie te verbeteren en onderzoekt de haalbaarheid van deze technologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Energieopslag en -regeneratie waterstofgas uit wind- en zonne-energie voor 100% energieautonomieHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrolyse- en brandstofcelsysteem voor waterstofproductie om maximale benutting van zonne- en windenergie te realiseren met een nieuw regelsysteem. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Mobiel waterstof tankstation
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren.
Waterstofgedreven energieopslag (H-CAES)
Corre Energy ontwikkelt een innovatieve 100% hernieuwbare waterstof-gebaseerde CAES-oplossing om de integratie van hernieuwbare energie te verbeteren en onderzoekt de haalbaarheid van deze technologie.
Energieopslag en -regeneratie waterstofgas uit wind- en zonne-energie voor 100% energieautonomie
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrolyse- en brandstofcelsysteem voor waterstofproductie om maximale benutting van zonne- en windenergie te realiseren met een nieuw regelsysteem.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Actief watergekoelde waterstofdispenserHet project ontwikkelt een actieve gekoelde waterstofdispenser voor tankstations om de tankervaring te verbeteren en de infrastructuur voor waterstoftankstations te stimuleren, wat zero-emissie voertuigen bevordert. | Mkb-innovati... | € 143.528 | 2015 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Actief watergekoelde waterstofdispenser
Het project ontwikkelt een actieve gekoelde waterstofdispenser voor tankstations om de tankervaring te verbeteren en de infrastructuur voor waterstoftankstations te stimuleren, wat zero-emissie voertuigen bevordert.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.