CRE Waterstof
MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.
Projectdetails
Inleiding
MKBesturingstechniek is gevestigd in Veldhoven en actief in de ontwikkeling en bouw van besturingssystemen. De onderneming heeft de ambitie om zijn werkterrein te verbreden en actief te worden in het vergroenen van verbrandingsmotoren. Deze werken nu over het algemeen op fossiele brandstoffen, maar er zijn versies die ook op waterstof kunnen draaien.
Uitdagingen bij ombouw
Hiervoor zijn nieuwe besturingssystemen noodzakelijk om de verbranding te managen en de motor goed te laten lopen. Het nadeel van het ombouwen van bestaande zuigermotoren is dat het rendement ongeveer 50% omlaag gaat en de motor door aanpassingen ook 50% duurder wordt.
Samenwerking met Otechos
MKBesturingstechniek is in contact gekomen met een Noorse leverancier van compacte compressoren, Otechos, die ook als verbrandingsmotor kunnen worden ingezet. Deze motoren zijn 40% lichter en compacter dan zuigermotoren en in principe ook goedkoper doordat er minder en kleinere onderdelen in zitten. Ze hebben dus niet de nadelen van omgebouwde verbrandingsmotoren.
Testresultaten
Uit enkele eerste testen blijkt dat de compressor motoren werken op waterstof, maar dat de verbranding ongecontroleerd is. Het uiteindelijke doel is om deze verbranding door een nieuw te ontwikkelen motor besturingssysteem (of motor management) gecontroleerd en efficiënt te krijgen.
Klantinteresse
MKBesturingstechniek heeft met verschillende potentiële klanten gesproken die aangeven geïnteresseerd te zijn in compacte verbrandingsmotoren die op waterstof draaien en nul CO2-emissie hebben. De reden is dat deze klanten vanwege de klimaatverandering en veranderende wetgeving worden gedwongen om minder of niet meer gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CRE WaterstofMKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPUPierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 19.270 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Autonomous Hydrogen HeatingH2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressorHet project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
CRE Waterstof
MKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen.
MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPU
Pierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken.
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.
Autonomous Hydrogen Heating
H2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressor
Het project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Industriële hybride en low-NOx waterstofbranderHet project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 125.163 | 2020 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Maintenance 2020Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen. | Mkb-innovati... | € 118.384 | 2016 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Waterstofeconomie Noord-BrabantHet project bevordert de lokale waterstofproductie uit duurzame energie om de energietransitie in Noord-Brabant te versnellen. | 2.2 - Bevord... | € 998.872 | 2023 | Details |
Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Maintenance 2020
Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.
Waterstofeconomie Noord-Brabant
Het project bevordert de lokale waterstofproductie uit duurzame energie om de energietransitie in Noord-Brabant te versnellen.