Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Projectdetails
Inleiding
De op- en overslag van fossiele brandstoffen en petrochemicaliën is een belangrijke economische pijler in de havengebieden van het Rijnmondgebied, Maasvlakte, Europoort en Botlek havens. De jaarcijfers van 2022 overslag Port of Rotterdam = 103.948.000 ton ruwe aardolie en 58.981.000 ton minerale olieproducten. (1).
Procesbeschrijving
Dit wordt aangevoerd vanuit grote tankers, gelost naar landtanks en na processing in een raffinaderij uitgeleverd aan kleinere tankschepen voor distributie nationaal en internationaal. Al deze handelingen gaan gepaard met een reinigingstap voor leidingen en slangen, na elke transfer, voor tanks (van schepen en landtanks) na lossing en voorbereiding op nieuwe lading.
Doelstelling
Bio-Catalyst Europe wil met de ontwikkeling van een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel deze sector gaan vergroenen. Hierbij kan waswater en olierestanten effectief worden afgebroken tot biologisch afbreekbare restanten.
Innovatie
Hierbij wordt niet enkel de reiniging van vloeibare of vaste olierestanten voorzien, maar ook de gasvormige restanten. Met dit nieuw te ontwikkelen reinigingsproduct kan de emissie van ladingdamp tot nagenoeg nihil worden gereduceerd bij schoonmaakoperaties.
Haalbaarheidsproject
Met dit haalbaarheidsproject wil Bio-Catalyst een go/no go-beslissing maken of dit project kan worden geïnitieerd en daarbij mogelijke aansluiting kunnen vinden met launching customers om het project verder invulling te geven.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Bio-Catalyst Europe B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid OilShark ASVRanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Reductie VOS Emissie industrieMariflex Pump Services onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve oplossing om VOS-emissies te reduceren en hoogwaardige oplosmiddelen te hergebruiken in de maritieme sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Reductie ladingdamp emissie binnenvaartMariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Reductie VOS Emissie industrie
Mariflex Pump Services onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve oplossing om VOS-emissies te reduceren en hoogwaardige oplosmiddelen te hergebruiken in de maritieme sector.
Reductie ladingdamp emissie binnenvaart
Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Cargo Treatment on-BoardHolland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken. | Demonstratie... | € 380.599 | Onbekend | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Gas Exhaust Cleaning as a ServiceValue Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2020 | Details |
Ontwatering door Verdringing van compost en potplanten restmateriaalHet project ontwikkelt een kosteneffectieve ONDOVER-installatie voor het verwerken van potplantafval tot bio-olie en biovezels, ter ondersteuning van de circulaire economie in de glastuinbouw. | Mkb-innovati... | € 331.870 | 2016 | Details |
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Cargo Treatment on-Board
Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Gas Exhaust Cleaning as a Service
Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.
Ontwatering door Verdringing van compost en potplanten restmateriaal
Het project ontwikkelt een kosteneffectieve ONDOVER-installatie voor het verwerken van potplantafval tot bio-olie en biovezels, ter ondersteuning van de circulaire economie in de glastuinbouw.