Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Smart-Ship beoogt een nieuw systeem, EDECS (Electric Drivetrain Efficient Control System), te ontwikkelen en naar de markt te brengen wat de bestuurder van schepen met een volledig elektrische of elektrisch-hybride aandrijving ondersteunt bij het aansturen van de voortstuwing van het schip, om hierdoor efficiënt om te gaan met de beschikbare brandstof.

Haalbaarheidsonderzoek

Gedurende het haalbaarheidsonderzoek, dat aanvangt op 01-08-2023 met een looptijd van 12 maanden, wordt zowel de financiële als technische haalbaarheid van het project bepaald.

Financiële haalbaarheid

Op financieel gebied wordt onderzocht in welke markten binnen de scheepvaartsector het product de meeste waarde biedt en wordt een poging gedaan deze waarde te kwantificeren.

Technische haalbaarheid

Daarnaast wordt onderzocht wat de technische eisen en risico’s zijn, alsmede de vereisten qua certificering van het product, om op basis hiervan een inschatting van de kostprijs en terugverdientijd te bepalen.

Waardeketen

Een onderzoek naar de waardeketen binnen de potentiële markten kan ten slotte uitwijzen aan welke partij in deze keten het product verkocht kan worden.

Technische aspecten

Op technisch vlak wordt de haalbaarheid bepaald door:

  1. Een inschatting te maken van de mate van complexiteit van de interfacing met verschillende informatiesystemen.
  2. De systeemeisen voor de elektronica (temperatuurbereik en waterdichtheid).
  3. Bepalen op welke manier het advies het beste verwerkt kan worden door de eindgebruiker.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Smart-Ship B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback

Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

€ 19.600
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry

Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.

€ 131.215
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460