Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Projectdetails
Inleiding
Smart-Ship beoogt een nieuw systeem te ontwikkelen en naar de markt te brengen dat de besturing van schepen op afstand (o.a. binnenvaart en short-sea shipping, ook wel kustvaart genoemd) mogelijk maakt, dan wel verbetert.
Systeemomschrijving
Het systeem bestaat uit een dubbele set scheepshendels (één op de wal en één op het schip), de haptische remote control set, welke is uitgerust met haptische functionaliteiten, ook wel force-feedback genoemd. Deze technologie maakt het mogelijk om door middel van krachten en/of trillingen informatie over te brengen naar zowel de operator aan wal (bijvoorbeeld in een shore control center) als naar de eventuele operator aan boord van het schip.
Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van deze haptische remote control set ten opzichte van bestaande hendels is een verbeterde situational awareness en mate van controle over het schip bij de bestuurders aan wal. Dit vertaalt zich in gereduceerde operationele en personeelskosten doordat:
- Veiligere operaties worden gerealiseerd
- Verbeterde operationele efficiëntie wordt bereikt
- Duurzame omgang met personeel, materiaal, brandstof en omgeving wordt bevorderd
Ontwikkeltraject
Het ontwikkeltraject zal aanvangen met een haalbaarheidsonderzoek met een looptijd van ca. 9 maanden. Hierin wordt bepaald of de business-case voldoende interessant is voor voortzetting van het project middels een marktonderzoek.
Daarnaast wordt gedurende het project een technische conceptanalyse uitgevoerd om te bepalen of de kostprijs van het systeem hierbij aansluit.
Vervolgproject
Wanneer de business-case voldoende interessant blijkt, zal in het vervolgproject de hard- en software ontwikkeld worden en een prototype worden getest.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Smart-Ship B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperatiesSmart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haptic Rudder ControlKwant Controls onderzoekt de haalbaarheid van haptic feedback voor scheepsbesturing om veiligheid en situatiebewustzijn te verbeteren, brandstof te besparen en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 16.800 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sectorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperaties
Smart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Haptic Rudder Control
Kwant Controls onderzoekt de haalbaarheid van haptic feedback voor scheepsbesturing om veiligheid en situatiebewustzijn te verbeteren, brandstof te besparen en kosten te verlagen.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sector
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HaptrickHet Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Haptrick
Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.