L-Bow

Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.

Subsidie
€ 200.000
2015

Projectdetails

Inleiding

De huidige situatie in de offshore sector is dat er geen kosteneffectieve, veilige en goedkope manieren zijn om vanaf een schip toegang te krijgen tot offshore objecten. Hierdoor is het overbrengen van mensen en materiaal tussen schip en object inefficiënt en zijn de gebruikte methoden ingewikkeld en/of duur. Onder slechtere weersomstandigheden zijn de huidige beschikbare methoden niet altijd toereikend, waardoor het werk stil komt te liggen.

Doelstelling

Doelstelling van dit project is om door middel van de ontwikkeling van de motion compensated gangway L-Bow in deze behoefte te voorzien. Als de L-Bow in de offshore wordt ingezet, ontstaat hierdoor een veilige, snelle, stabiele en goedkope methode om mens en materiaal tussen schip en offshore object te laten bewegen. Door de innovatieve, actieve bewegingscompensatie is het ook mogelijk tijdens slechte weersomstandigheden de activiteiten te continueren. De L-Bow is eenvoudig te bedienen en compact. Ook is de L-Bow duurzaam, doordat het brandstofverbruik van het schip niet wordt beïnvloed om de verbinding tot stand te brengen.

Technische Uitdaging

De technische uitdaging van dit project is om een gangway te ontwikkelen die snel en alert reageert op onderlinge bewegingen tussen object en schip en deze compenseert met drie vrijheidsgraden. Dit wordt bereikt door een scharnierconstructie te ontwerpen met een tussenstuk. Dat tussenstuk werkt via de hoofddraaihartlijn samen met de basis-gangway en via een hulpdraaihartlijn met de hoofd-gangway.

Innovatie

De innovatie van de L-Bow bestaat uit:

  • Veilige actieve en passieve verbinding tussen schip en object;
  • Efficiënte en veilige transfer van personeel in ruwe zeegang tot golfhoogtes van 3,5 meter;
  • Verbetering in offshore Operations en Maintenance onder slechtere weersomstandigheden;
  • Compacte unit, snel operationeel inzetbaar, volgens het plug-and-play principe;
  • Aanzienlijke reductie van de logistieke en maintenance kosten; de L-Bow heeft het formaat van een standaard 40 voet container;
  • Reductie van footprint op het dek.

Ervaring van de Aanvragers

Beide aanvragers beschikken over jarenlange ervaring in het werken voor de maritieme sector. PTS Machinery B.V. is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van grote mechanische constructies. Asisto Engineering B.V. is al jarenlang thuis in het ontwerpen, engineering en produceren van controlesystemen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • P.T.S. Machinery B.V.penvoerder
  • Asisto Engineering B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Offshore Boarding Solutions

Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.

€ 197.363
Mkb-innovati...

Bring@Work System

Het project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen.

€ 198.350
Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system

Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.

€ 199.790
Mkb-innovati...

RoVos

Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.

€ 150.500
Mkb-innovati...

VVW@Zee

Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.

€ 192.087

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip

Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hydrofoil Offshore Wind - HOW

Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ship stabilizer control system

Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.

€ 20.000