L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
Projectdetails
Inleiding
De huidige situatie in de offshore sector is dat er geen kosteneffectieve, veilige en goedkope manieren zijn om vanaf een schip toegang te krijgen tot offshore objecten. Hierdoor is het overbrengen van mensen en materiaal tussen schip en object inefficiënt en zijn de gebruikte methoden ingewikkeld en/of duur. Onder slechtere weersomstandigheden zijn de huidige beschikbare methoden niet altijd toereikend, waardoor het werk stil komt te liggen.
Doelstelling
Doelstelling van dit project is om door middel van de ontwikkeling van de motion compensated gangway L-Bow in deze behoefte te voorzien. Als de L-Bow in de offshore wordt ingezet, ontstaat hierdoor een veilige, snelle, stabiele en goedkope methode om mens en materiaal tussen schip en offshore object te laten bewegen. Door de innovatieve, actieve bewegingscompensatie is het ook mogelijk tijdens slechte weersomstandigheden de activiteiten te continueren. De L-Bow is eenvoudig te bedienen en compact. Ook is de L-Bow duurzaam, doordat het brandstofverbruik van het schip niet wordt beïnvloed om de verbinding tot stand te brengen.
Technische Uitdaging
De technische uitdaging van dit project is om een gangway te ontwikkelen die snel en alert reageert op onderlinge bewegingen tussen object en schip en deze compenseert met drie vrijheidsgraden. Dit wordt bereikt door een scharnierconstructie te ontwerpen met een tussenstuk. Dat tussenstuk werkt via de hoofddraaihartlijn samen met de basis-gangway en via een hulpdraaihartlijn met de hoofd-gangway.
Innovatie
De innovatie van de L-Bow bestaat uit:
- Veilige actieve en passieve verbinding tussen schip en object;
- Efficiënte en veilige transfer van personeel in ruwe zeegang tot golfhoogtes van 3,5 meter;
- Verbetering in offshore Operations en Maintenance onder slechtere weersomstandigheden;
- Compacte unit, snel operationeel inzetbaar, volgens het plug-and-play principe;
- Aanzienlijke reductie van de logistieke en maintenance kosten; de L-Bow heeft het formaat van een standaard 40 voet container;
- Reductie van footprint op het dek.
Ervaring van de Aanvragers
Beide aanvragers beschikken over jarenlange ervaring in het werken voor de maritieme sector. PTS Machinery B.V. is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van grote mechanische constructies. Asisto Engineering B.V. is al jarenlang thuis in het ontwerpen, engineering en produceren van controlesystemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- P.T.S. Machinery B.V.penvoerder
- Asisto Engineering B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
Bring@Work SystemHet project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2018 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
RoVosDit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt. | Mkb-innovati... | € 150.500 | 2018 | Details |
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
Bring@Work System
Het project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
RoVos
Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschipOntwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip
Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.