Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
Projectdetails
Inleiding
Het overbrengen van personen en goederen van en naar offshore platforms gebeurt momenteel op zeer conventionele wijze met de bijbehorende risico’s.
Projectdoel
Het resultaat van dit R&D-project is een innovatief liftsysteem voor het overbrengen van personen en containers van en naar offshore platforms. Een vergelijkbaar concept is niet beschikbaar.
Systeemomschrijving
Personenlift
- De personenlift bestaat uit een shuttle met trechtervormige vangconstructie en een landingssysteem.
Containerlift
- De containerlift bestaat uit:
- Het baseframe met trechtervormige vangconstructie (dat reeds is ontwikkeld).
- Een verankeringssysteem.
Koppelingsmechanisme
- De trechtervormige vangconstructie dient als koppelingsmechanisme met de kraan op het offshore platform.
- Beide liftsystemen beschikken over een specifiek landingsmechanisme dat op de supply vessel of offshore platform wordt bevestigd.
Veiligheid en efficiëntie
Door het gebruik van het landingsmechanisme kunnen de shuttle en container na landing niet meer verschuiven. Bij het overbrengen van de shuttle of container wordt de trechtervormige vangconstructie gekoppeld met de fixatiebal aan de hijskraan op het platform. Op deze wijze kunnen zowel de shuttle als de container door de hijskraan op een veilige en efficiënte manier worden opgehesen en overgebracht.
Risicovermindering
De tussenkomst van dekpersoneel is niet meer nodig, waardoor het risico op incidenten met personeel aanzienlijk lager ligt dan met bestaande systemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 197.363 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hallcon B.V.penvoerder
- P.T.S. Machinery B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
L-BowHet project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
RoVosDit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt. | Mkb-innovati... | € 150.500 | 2018 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Autonome Offshore InspectiedroneHet project ontwikkelt een autonome drone voor het inspecteren van offshore windparken, wat kosten en CO2-uitstoot reduceert en bijdraagt aan kennis en werkgelegenheid in de sector. | Mkb-innovati... | € 199.820 | 2022 | Details |
Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties OffshoreDit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties. | Mkb-innovati... | € 127.120 | 2017 | Details |
L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
RoVos
Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Autonome Offshore Inspectiedrone
Het project ontwikkelt een autonome drone voor het inspecteren van offshore windparken, wat kosten en CO2-uitstoot reduceert en bijdraagt aan kennis en werkgelegenheid in de sector.
Innovatieve installatietechniek Windmolens en fundaties Offshore
Dit project streeft naar kostprijsreductie van offshore windmoleninstallaties door een innovatieve methode te ontwikkelen die windmolen en fundatie als één geheel plaatst, zonder hijsinstallaties.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sectorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sector
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur.
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.