Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system

Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.

Subsidie
€ 199.790
2021

Projectdetails

Inleiding

Met de toegenomen druk op de logistieke keten worden de schepen tot hun maximale capaciteit afgeladen. Hierdoor is er geen marge meer over voor onvoorziene omstandigheden. Het aantal incidenten waarbij containers overboord slaan is dan ook navenant toegenomen.

Probleemstelling

Onder specifieke condities op zee, afhankelijk van de scheepslengte, -snelheid, beladingscondities, zeegolflengte, -richting en -amplitude, kan een containerschip parametrisch gaan slingeren waarbij extreme slingerhoeken optreden. Dit fenomeen resulteert maar al te vaak in containers die overboord slaan. In de periode van november 2020 tot maart 2021 waren dit er wereldwijd meer dan 4.000!

Doel van het project

Next Ocean en Aktis Hydraulics beogen in dit R&D-samenwerkingsproject een smart ship-rolling motion warning system te ontwikkelen. Dit systeem zal aan de hand van een fusing-algoritme, op basis van de verwerking van verschillende datastromen, kunnen voorspellen wanneer door specifieke zeeomstandigheden er een risico op parametrisch slingeren bestaat. Daarnaast zal het systeem advies geven aan de kapitein over hoe dit risico gemitigeerd kan worden.

Verwachte impact

Deze ontwikkeling kan de Zuid-Hollandse maritieme industrie bijstaan en onderstrepen dat zij een voortrekkersrol heeft in de wereld als het gaat om innovaties in de maritieme sector ten behoeve van het informeren en adviseren omtrent gevaarlijke scheepssituaties.

Voordelen voor de logistieke sector

Ook de logistieke sector in Zuid-Holland zal meerwaarde uit dit project halen doordat de kosten voor containervervoer zullen dalen, doordat minder containers verloren gaan.

Innovatieve aanpak

Het te ontwikkelen systeem is volledig nieuw, daar het met behulp van accurate real-time metingen een zeer nauwkeurige operationele waarschuwing zal geven op die omstandigheden waarbij parametrisch slingeren kan optreden. Dit zal het risico op het beschadigen en overboord slaan van containers sterk reduceren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 199.790

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Next Ocean BVpenvoerder
  • Aktis Hydraulics BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

VVW@Zee

Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.

€ 192.087
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een Wave Predictor en Wave Analyzer

Dit project richt zich op het verbeteren van de voorspelbaarheid van golfhoogtes in de offshore windenergie om risico's te verlagen en de inzetbaarheid van schepen te vergroten.

€ 153.200

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Reducing loss of containers at sea

Het project richt zich op het ontwikkelen van een detectiemethode voor parametrisch slingeren en een module voor het controleren van gevaarlijke stoffen aan boord.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ship stabilizer control system

Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Autonoom varen met Shipping Technology B.V.

Ontwikkel een CDD-applicatie die scheepsbemanning ondersteunt met dynamische omgevingsfactoren en waarschuwingen geeft voor aanvaringen met objecten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Sensor Fusion

Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de Kustwacht

Captain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid.

€ 20.000