Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Met de toegenomen druk op de logistieke keten worden de schepen tot hun maximale capaciteit afgeladen. Hierdoor is er geen marge meer over voor onvoorziene omstandigheden. Het aantal incidenten waarbij containers overboord slaan is dan ook navenant toegenomen.
Probleemstelling
Onder specifieke condities op zee, afhankelijk van de scheepslengte, -snelheid, beladingscondities, zeegolflengte, -richting en -amplitude, kan een containerschip parametrisch gaan slingeren waarbij extreme slingerhoeken optreden. Dit fenomeen resulteert maar al te vaak in containers die overboord slaan. In de periode van november 2020 tot maart 2021 waren dit er wereldwijd meer dan 4.000!
Doel van het project
Next Ocean en Aktis Hydraulics beogen in dit R&D-samenwerkingsproject een smart ship-rolling motion warning system te ontwikkelen. Dit systeem zal aan de hand van een fusing-algoritme, op basis van de verwerking van verschillende datastromen, kunnen voorspellen wanneer door specifieke zeeomstandigheden er een risico op parametrisch slingeren bestaat. Daarnaast zal het systeem advies geven aan de kapitein over hoe dit risico gemitigeerd kan worden.
Verwachte impact
Deze ontwikkeling kan de Zuid-Hollandse maritieme industrie bijstaan en onderstrepen dat zij een voortrekkersrol heeft in de wereld als het gaat om innovaties in de maritieme sector ten behoeve van het informeren en adviseren omtrent gevaarlijke scheepssituaties.
Voordelen voor de logistieke sector
Ook de logistieke sector in Zuid-Holland zal meerwaarde uit dit project halen doordat de kosten voor containervervoer zullen dalen, doordat minder containers verloren gaan.
Innovatieve aanpak
Het te ontwikkelen systeem is volledig nieuw, daar het met behulp van accurate real-time metingen een zeer nauwkeurige operationele waarschuwing zal geven op die omstandigheden waarbij parametrisch slingeren kan optreden. Dit zal het risico op het beschadigen en overboord slaan van containers sterk reduceren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.790 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Next Ocean BVpenvoerder
- Aktis Hydraulics BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Ontwikkeling van een Wave Predictor en Wave AnalyzerDit project richt zich op het verbeteren van de voorspelbaarheid van golfhoogtes in de offshore windenergie om risico's te verlagen en de inzetbaarheid van schepen te vergroten. | Mkb-innovati... | € 153.200 | 2017 | Details |
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Ontwikkeling van een Wave Predictor en Wave Analyzer
Dit project richt zich op het verbeteren van de voorspelbaarheid van golfhoogtes in de offshore windenergie om risico's te verlagen en de inzetbaarheid van schepen te vergroten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Reducing loss of containers at seaHet project richt zich op het ontwikkelen van een detectiemethode voor parametrisch slingeren en een module voor het controleren van gevaarlijke stoffen aan boord. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Autonoom varen met Shipping Technology B.V.Ontwikkel een CDD-applicatie die scheepsbemanning ondersteunt met dynamische omgevingsfactoren en waarschuwingen geeft voor aanvaringen met objecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de KustwachtCaptain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Reducing loss of containers at sea
Het project richt zich op het ontwikkelen van een detectiemethode voor parametrisch slingeren en een module voor het controleren van gevaarlijke stoffen aan boord.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Autonoom varen met Shipping Technology B.V.
Ontwikkel een CDD-applicatie die scheepsbemanning ondersteunt met dynamische omgevingsfactoren en waarschuwingen geeft voor aanvaringen met objecten.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de Kustwacht
Captain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid.