VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Projectdetails
Inleiding
Toenemende industrialisatie van de zee middels de ontwikkeling van onder andere windmolenparken en farming op zee betekent een toenemend aantal vaartuigen met mensen die werkzaamheden onder, in en boven water verrichten. Voorspelling van de beweging van een schip op grond van de weersverwachting of van het gemeten golfveld helpt om de risico’s van een dergelijk schip in te schatten en daarmee te bepalen of het schip kan uitvaren en of het ter plekke zijn werkzaamheden veilig kan verrichten.
Nieuwe Risico's
Daar staan nieuwe risico’s tegenover door:
- Verlies aan ruimte op zee
- Verhoging van de zeespiegel
- Werkzaamheden aan een toenemende variabiliteit aan objecten op zee
Hierdoor neemt de kans op calamiteiten toe, zoals aanvaringen, het verliezen van lading of olie en het te water raken van mensen. Ook is er steeds meer aandacht voor de toenemende gevaren voor zeezoogdieren door geluid en vervuiling.
Behoefte aan een Systeem
Er blijkt behoefte aan een systeem dat, deels geïntegreerd in moderne brugsystemen zoals autopilot, ECDIS en Radar, niet alleen de risico’s toont maar ook adviezen geeft die passen bij de operaties van het schip.
Adviezen tijdens Operaties
Tijdens regulier vaarbedrijf is er aandacht voor:
- De gevaren van zeegang
- Objecten in het water
- Adviezen over koers en vaart
Tijdens duikeroperaties is er aandacht voor:
- Stroming
- De positie van de duiker(s)
Tijdens hei-operaties is er aandacht voor:
- Zeezoogdieren in de omgeving
Projectdoel
Het project is van plan aan deze behoefte te voldoen middels de ontwikkeling van een modulair opgezet systeem dat gevaren in de omgeving in kaart kan brengen (zeegang, stroming, ...).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 192.087 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Sens2Sea B.V.penvoerder
- Braveheart Marine B.V.
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Cyberproof Maritime IoT Sensoring & ConnectivityHet project ontwikkelt een realtime secure VDR-systeem voor schepen om de veiligheid en efficiëntie te verbeteren door snelle connectiviteit en cyberbeveiliging te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 188.300 | 2021 | Details |
Ontwikkeling van een Wave Predictor en Wave AnalyzerDit project richt zich op het verbeteren van de voorspelbaarheid van golfhoogtes in de offshore windenergie om risico's te verlagen en de inzetbaarheid van schepen te vergroten. | Mkb-innovati... | € 153.200 | 2017 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Cyberproof Maritime IoT Sensoring & Connectivity
Het project ontwikkelt een realtime secure VDR-systeem voor schepen om de veiligheid en efficiëntie te verbeteren door snelle connectiviteit en cyberbeveiliging te waarborgen.
Ontwikkeling van een Wave Predictor en Wave Analyzer
Dit project richt zich op het verbeteren van de voorspelbaarheid van golfhoogtes in de offshore windenergie om risico's te verlagen en de inzetbaarheid van schepen te vergroten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de KustwachtCaptain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation SystemSubsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Predictive data model voor efficienter gebruik en beheer van de vaarwegenAquatic Prediction BV ontwikkelt een voorspellend datamodel voor real-time inzicht in bodemhoogte en waterkwaliteit, gericht op efficiënt beheer en onderhoud van vaarwegen en kades. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de Kustwacht
Captain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid.
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System
Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.
Predictive data model voor efficienter gebruik en beheer van de vaarwegen
Aquatic Prediction BV ontwikkelt een voorspellend datamodel voor real-time inzicht in bodemhoogte en waterkwaliteit, gericht op efficiënt beheer en onderhoud van vaarwegen en kades.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.