Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Automatisering, verduurzaming en verbetering van de veiligheid op schepen is van groot belang en heeft de afgelopen jaren geen grote verbeteringen gezien. Een niet energie-efficiënt, gevaarlijk en arbeidsintensief proces waar ruimte voor verbetering is, is het openen van het vrachtruim op schepen dat is afgedekt met pontonluiken, waarbij momenteel drie personen betrokken zijn en er regelmatig ongelukken met (zwaar) letsel plaatsvinden.
Huidige situatie
Het huidige, zware, hydraulisch aangedreven systeem opereert door gebruik van een grote, logge en gevaarlijke portaalkraan. Van Egten wil in dit project onderzoeken of het mogelijk is om door middel van geautomatiseerde hefwerktuigen ("robot"), gebruikmakend van sensoren, de veiligheid te verhogen, het aantal personeel voor bediening te verlagen en tegelijkertijd de benodigde energie voor deze werkzaamheden te verminderen.
Doelstellingen
Op deze manier wordt het:
- Veiliger (geen mensen meer in de nabijheid van de lasten)
- Mogelijk om meer vracht op het schip te vervoeren (het nieuwe werktuig wordt immers lichter)
- Duurzamer door een innovatieve constructie die minder energie verbruikt (lichter en hoger rendement) tijdens transport.
Onderzoeksvraag
Dit haalbaarheidsonderzoek ziet op een product dat, middels het handelen van de luiken, toegang verschaft tot het ruim van een vrachtschip met zogenaamde “pontonluiken”. In dit onderzoek wil Van Egten nagaan of de huidige portaalkranen vervangen kunnen worden door een nieuw product in de vorm van een efficiënte automatische robotkraan die meer veiligheid biedt, minder personeel behoeft en het zwaartepunt en het gewicht van het product verlaagt, zodat er duurzamer gevaren kan worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Van Egten B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaartETA Shipping onderzoekt de haalbaarheid van een autonome luikenwagen om de veiligheid van de bemanning te verbeteren en de efficiëntie van het openen en sluiten van luiken aan boord van vrachtschepen te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructiesOcean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sectorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek flexibel automatiseren van machinebelading middels slimme technologieRobot ART onderzoekt de haalbaarheid van flexibele automatisering van machinebelading met nieuwe technologie om omsteltijden te verkorten en de sector te ondersteunen bij personeelstekorten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaart
ETA Shipping onderzoekt de haalbaarheid van een autonome luikenwagen om de veiligheid van de bemanning te verbeteren en de efficiëntie van het openen en sluiten van luiken aan boord van vrachtschepen te verhogen.
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructies
Ocean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren.
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sector
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur.
Haalbaarheidsonderzoek flexibel automatiseren van machinebelading middels slimme technologie
Robot ART onderzoekt de haalbaarheid van flexibele automatisering van machinebelading met nieuwe technologie om omsteltijden te verkorten en de sector te ondersteunen bij personeelstekorten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
L-BowHet project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
RoVosDit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt. | Mkb-innovati... | € 150.500 | 2018 | Details |
Robotics & Frozen FilletsVCU TCD en Northseafood Holland ontwikkelen een robotinstallatie voor automatische visverplaatsing en kwaliteitscontrole, wat leidt tot optimale verwerkingscapaciteit en datagestuurde inkoop. | Mkb-innovati... | € 293.076 | 2021 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
RoVos
Dit project ontwikkelt een innovatieve hijskraan met synthetische pendants die 50m hoger kan tillen, waardoor de installatie van offshore windturbines goedkoper en efficiënter wordt.
Robotics & Frozen Fillets
VCU TCD en Northseafood Holland ontwikkelen een robotinstallatie voor automatische visverplaatsing en kwaliteitscontrole, wat leidt tot optimale verwerkingscapaciteit en datagestuurde inkoop.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.