Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip

Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem dat eigenschappen van statische bolder zal combineren met die van verticale lier.

Systeemontwerp

  • Statische bolder zal op lagering worden geplaatst.
  • Vervolgens zal een hydraulische motor worden gekoppeld met een planetaire vertraging die via een elektrisch aggregaat pomp zal worden aangedreven.

Reminrichting

  • Reminrichting zal bij stilstand ingeschakeld worden en voorkomen dat de bolder kan draaien en touwen kan laten vieren.
  • Via bediening bij de bolder of via stuurhut bediening (elektrische knop) zal de bolder op- of afgedraaid worden.
  • Zodra de bolder bediend wordt, zal de reminrichting vrij komen.

Hydraulisch Systeem

  • Door hydraulische druk in het systeem zal de cilinder openen en zal de rem worden vrijgegeven.
  • Op het moment dat deze weer tot stilstand komt, zal de rem de bolder weer opvangen.

Toepassing

Middels het beoogde systeem zal de schipper het schip kunnen afmeren en direct beleggen op dezelfde kop.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback

Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Nieuw concept voor koppelen van sleepboten en duwbakken

Het project ontwikkelt een mechanische geleide magnetische koppeling voor sleepboten, waardoor één operator snel en efficiënt verbinding kan maken met te slepen objecten, wat de weerstand en het vermogen vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart

AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

L-Bow

Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Offshore Boarding Solutions

Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.

€ 197.363
Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
Mkb-innovati...

Bring@Work System

Het project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen.

€ 198.350
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460