Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip
Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.
Projectdetails
Inleiding
Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem dat eigenschappen van statische bolder zal combineren met die van verticale lier.
Systeemontwerp
- Statische bolder zal op lagering worden geplaatst.
- Vervolgens zal een hydraulische motor worden gekoppeld met een planetaire vertraging die via een elektrisch aggregaat pomp zal worden aangedreven.
Reminrichting
- Reminrichting zal bij stilstand ingeschakeld worden en voorkomen dat de bolder kan draaien en touwen kan laten vieren.
- Via bediening bij de bolder of via stuurhut bediening (elektrische knop) zal de bolder op- of afgedraaid worden.
- Zodra de bolder bediend wordt, zal de reminrichting vrij komen.
Hydraulisch Systeem
- Door hydraulische druk in het systeem zal de cilinder openen en zal de rem worden vrijgegeven.
- Op het moment dat deze weer tot stilstand komt, zal de rem de bolder weer opvangen.
Toepassing
Middels het beoogde systeem zal de schipper het schip kunnen afmeren en direct beleggen op dezelfde kop.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Nieuw concept voor koppelen van sleepboten en duwbakkenHet project ontwikkelt een mechanische geleide magnetische koppeling voor sleepboten, waardoor één operator snel en efficiënt verbinding kan maken met te slepen objecten, wat de weerstand en het vermogen vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaartAEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Nieuw concept voor koppelen van sleepboten en duwbakken
Het project ontwikkelt een mechanische geleide magnetische koppeling voor sleepboten, waardoor één operator snel en efficiënt verbinding kan maken met te slepen objecten, wat de weerstand en het vermogen vermindert.
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart
AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
L-BowHet project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Bring@Work SystemHet project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2018 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Bring@Work System
Het project ontwikkelt een innovatief bring-to-work-systeem voor offshore werkzaamheden, gericht op het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere boten in plaats van zware schepen.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.