Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Met het oog op de klimaatdoelstellingen zullen recreatie- en verhuurbootjes uiteindelijk ook volledig moeten worden geëlektrificeerd. Er zijn momenteel ongeveer een half miljoen pleziervaartuigen in Nederland en over het algemeen stoten boten meer CO2, NOx, en PAK’s uit dan auto’s, waardoor de noodzaak per boot des te groter is.
Doel van het project
WaterWorld wil in onderhavig project de technische en economische haalbaarheid toetsen van breed toepasbare betaalbare retrofitpakketten voor:
- Zeilboten
- Sloepen
- Motorjachten
Technische specificaties
De retrofitpakketten zijn uitgerust met meerdere lithiumbatterijen en zullen in haar hoedanigheid de uitstoot van recreatief varen drastisch verminderen.
Onderzoeksvragen
De vragen die worden getoetst in dit project zijn gevormd rondom het thema:
- Hoe kunnen de retrofitmodules het best worden ingericht in verschillende typen boten?
- Welk businessplan is het meest toekomstbestendig?
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Water World Electronics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MiniSloep.NLDit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid nieuwe generatie modulair elektrisch plezierjacht.Friesdec BV onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe generatie modulaire, elektrisch aangedreven plezierjachten om technische, economische en financiële kansen in kaart te brengen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
MiniSloep.NL
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheid nieuwe generatie modulair elektrisch plezierjacht.
Friesdec BV onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe generatie modulaire, elektrisch aangedreven plezierjachten om technische, economische en financiële kansen in kaart te brengen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.