Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.
Projectdetails
Inleiding
Samenvatting MIT R&D-Samenwerkingsproject ‘HEXA TETRA PROPELLER-e’. De projectpartners, HTP R&D BV (HTP) en VAN DIJK FEM ENGINEERING BV (VDE), hebben de ambitie om te komen tot een disruptieve innovatie in de scheepvaartsector. De projectpartners willen een nieuw voortstuwingsprincipe voor de scheepvaart ontwikkelen, met name elektrisch aangedreven schepen.
Doelstelling
De doelstelling is het ontwikkelen van een prototype motor met HTP-aandrijftechnologie, toepasbaar in een testsituatie in een elektrisch aangedreven binnenvaartschip. Deze technologie is erop gericht om de traditionele schroefvoortstuwing te vervangen door een principe op basis van een kleppensysteem. Het concrete eindresultaat is het realiseren van een prototype in een binnenvaartschip ten behoeve van testen, welke input moet leveren voor definitieve marktrijpe toepassing.
Technologie
Een Hexa Tetra Propellor maakt een complexe dubbelroterende beweging die vergelijkbaar is met die van een kaleidocycle. De kracht die de bladen uitoefenen op het water draagt vrijwel volledig bij aan de longitudinale voorstuwing, zonder het water in draaiende beweging te verplaatsen, resulterend in een subliem theoretisch stuwingsrendement.
Alternatieven
Alternatieven zijn verbruiksreductie of alternatieve technologie. De eerste kan dit rendement niet evenaren en de tweede kan onze technologie juist toepassen.
Onderzoek en Ontwikkeling
Deze uitdagingen en de technologische ontwikkeling en onderzoeksonderwerpen die dit met zich meebrengt, worden in dit MIT R&D-project onderzocht en ontwikkeld.
Opschaling en Impact
- Opschalingpotentie naar gehele maritieme vloot.
- Groeiend aantal vaarreizen.
- 12.000 binnenvaartschepen in de EU.
- Brandstofreductie van 30-50%, zijnde € 45k – 75k per schip.
- Effectieve terugverdientijd van 3-5 jaar voor scheepseigenaar.
- Geschatte totale ombouwkosten per schip € 200k – 300k.
Samenwerking
Het project sluit aan bij de Topsector Water: (Maritieme Sector, cluster Schone Schepen) & TKI Hybrid 111 Hybride configuraties voor voortstuwings- en energiesystemen aan boord van schepen, plus sterke cross-overs met Topsector Energie en HTSM.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HTP R&D B.V.penvoerder
- Van Dijk Fem Engineering B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
WaveHEXAPODHet project ontwikkelt een prototype van de WaveHexapod om efficiënt energie uit oceaangolven te winnen en te testen. | Mkb-innovati... | € 197.090 | 2022 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
HaptrickHet Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
De ontwikkeling van de VentiMill, een hoog rendement windturbine.Het project ontwikkelt de VentiMill, een efficiënte windturbine met zeecontaineraccu, voor duurzame energieopwekking en waterstofproductie, gericht op emissiereductie in de maritieme sector. | Mkb-innovati... | € 247.450 | 2019 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
WaveHEXAPOD
Het project ontwikkelt een prototype van de WaveHexapod om efficiënt energie uit oceaangolven te winnen en te testen.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Haptrick
Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.
De ontwikkeling van de VentiMill, een hoog rendement windturbine.
Het project ontwikkelt de VentiMill, een efficiënte windturbine met zeecontaineraccu, voor duurzame energieopwekking en waterstofproductie, gericht op emissiereductie in de maritieme sector.
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Toroidal Propellers for Efficient and Sustainable AviationTorPropel aims to enhance aircraft propulsion by developing efficient, noise-reducing toroidal propellers using advanced composites and robotics, improving performance and sustainability in aviation. | EIC Pathfinder | € 2.797.407 | 2025 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller podAAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Toroidal Propellers for Efficient and Sustainable Aviation
TorPropel aims to enhance aircraft propulsion by developing efficient, noise-reducing toroidal propellers using advanced composites and robotics, improving performance and sustainability in aviation.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod
AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.