Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
Om de transitie naar het gebruik van duurzame en hernieuwbare energie in de scheepsvaart te bevorderen, dienen er slimme en innovatieve oplossingen te komen. Het gebruik van de draagvleugeltechniek brengt onder andere de volgende voordelen met zich mee:
- Minder weerstand waardoor energieverbruik minder is.
- Meer comfort doordat de boot over golven heen vliegt.
- Minder lawaai.
- Minder golfproductie waardoor er minder impact op kades, omgeving en natuur optreedt.
Doel van het Onderzoek
De toepassing van de draagvleugeltechniek op deze boten versnelt de transitie naar een duurzame ZE-scheepsvaart en draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Het onderzoek zal zich richten op het beantwoorden van de volgende hoofdvraag:
“Wat is de economische en technische haalbaarheid om draagvleugeltechniek te ontwikkelen voor boten tussen de 2 en 12 ton die voldoet aan de behoefte van de eindgebruiker?”
Onderzoeksopzet
Deze haalbaarheidsstudie zal gefaseerd worden uitgevoerd, waarbij er overlapping tussen de economische en technische haalbaarheidsonderzoeken zal plaatsvinden. Het project zal de onderstaande fases doorlopen:
- Uitwerking concept.
- Economische haalbaarheidsonderzoek.
- Technische haalbaarheidsonderzoek.
- Analyse.
Verwacht Eindresultaat
Het beoogde, succesvolle, eindresultaat van het haalbaarheidsproject is een onderzoeksrapport met de vereiste specificaties/configuratie van een draagvleugel voor een ZE-boot tussen de 2 en 12 ton. Op basis van dit rapport zal een objectieve en rationele go/no-go beslissing gemaakt worden om de experimentele ontwikkeling al dan niet te starten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Flying Fish B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotorenWaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Modular Autonomous HydrofoilingDit project ontwikkelt een modulair vol-elektrisch hydrofoil-bootontwerp en de Smart Composite Hydrofoil Drone voor dataverzameling, logistiek en defensietaken. | Mkb-innovati... | € 245.438 | 2021 | Details |
Vo lledig Emissievrije Elektrische FerryHet project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging. | Mkb-innovati... | € 131.215 | 2016 | Details |
Modular Autonomous Hydrofoiling
Dit project ontwikkelt een modulair vol-elektrisch hydrofoil-bootontwerp en de Smart Composite Hydrofoil Drone voor dataverzameling, logistiek en defensietaken.
Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry
Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.