Haptrick
Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.
Projectdetails
Inleiding
Vroeger werden schepen mechanisch en daarmee direct bestuurd. Vandaag worden schepen via een joystick, elektronisch en daarmee indirect bestuurd door de kapitein. Verder is de kapitein vandaag overweldigd door een toenemende hoeveelheid informatie uit computersystemen (schermen en displays) in de stuurhut. De kapitein is het directe contact en gevoel bij de besturing verloren.
Projectdoel
‘Haptrick’ is een samenwerkingsproject van Smart-Ship en VSTEP met als doel om simulatietrainingen in de maritieme sector uit te breiden met haptische feedback in de besturing om zo:
- Trainingen te verbeteren en te verkorten
- Veiligheid te vergroten door vermindering van ongelukken door menselijke fouten
- Brandstof te besparen en uitstoot te voorkomen door optimale en efficiënte motoraansturing
Innovatie
De innovatie van de Haptrick Simulator bestaat in het vertalen van omgevingsdata (zoals stroming, wind en massa) en informatie uit computersystemen (optimumsnelheden en motorstatus) naar feedback die voelbaar is als weerstand of gidsende kracht in de joystick. Hiervoor moet de omgeving gesimuleerd worden. Dit zal worden aangevuld met de data uit de computersystemen en vervolgens vertaald worden naar haptische feedback.
Focus van het Project
De casus waar Haptrick Simulator zich op richt, is de Azimuth controller. Het project verenigt een innovatieve start-up van YesDelft met een succesvol, snelgroeiend MKB actief in de grootste haven van Europa.
Impact
Het levert hoogwaardige banen op binnen zowel Smart-Ship als VSTEP en profileert de provincie als koploper op het gebied van haptische technologie en innovatie binnen de maritieme sector, hetgeen bijdraagt aan de RIS 3 strategie voor Zuid-Holland. Het project valt binnen de Topsector Water en sluit aan bij de hoofdthema’s:
- Schone schepen
- Slim en veilig varen
Daarnaast vormt het een cross-over met het thema embedded systems van de Topsector HTSM & ICT.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 350.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Smart-Shippenvoerder
- VSTEP
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De Maritieme Autopilot - De simulator om mens en AI te leren varenHet project ontwikkelt een high-end simulatormodule voor AI- en mensopleiding in de maritieme sector, versnelt de transitie naar autonoom varen en pakt personeelstekorten aan. | Mkb-innovati... | € 192.360 | 2022 | Details |
VIKTOR-ACDMKB-ers MOCS en C-Job ontwikkelen samen de VIKTOR-ACD design tool om automatisering en ontwerpefficiëntie in de Zuid-Hollandse maritieme industrie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 308.700 | 2020 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
De Maritieme Autopilot - De simulator om mens en AI te leren varen
Het project ontwikkelt een high-end simulatormodule voor AI- en mensopleiding in de maritieme sector, versnelt de transitie naar autonoom varen en pakt personeelstekorten aan.
VIKTOR-ACD
MKB-ers MOCS en C-Job ontwikkelen samen de VIKTOR-ACD design tool om automatisering en ontwerpefficiëntie in de Zuid-Hollandse maritieme industrie te verhogen.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperatiesSmart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haptic Rudder ControlKwant Controls onderzoekt de haalbaarheid van haptic feedback voor scheepsbesturing om veiligheid en situatiebewustzijn te verbeteren, brandstof te besparen en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 16.800 | 2022 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperaties
Smart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Haptic Rudder Control
Kwant Controls onderzoekt de haalbaarheid van haptic feedback voor scheepsbesturing om veiligheid en situatiebewustzijn te verbeteren, brandstof te besparen en kosten te verlagen.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.