Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
Projectdetails
Inleiding
Binnen de scheepvaartsector scherpt de overheid de normen voor uitstoot aan. Dit is onder meer af te lezen aan de tendens waarin in toenemende mate dieselbrandstof wordt vervangen door LNG. Kenmerkend voor energiegrootverbruikers in de scheepvaartsector zijn de baggerwerktuigen. De tendens van schonere energie zet zich juist ook door in de baggersector.
Duurzame energiebronnen
Teneinde de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen nog verder terug te brengen, is middels haalbaarheidsstudies onderzocht in hoeverre gebruik kan worden gemaakt van duurzame energiebronnen, waaronder waterstof in combinatie met brandstofcellen. Vanwege de geringe schaalvergroting zijn momenteel de investeringen in brandstofcellen (€/kW) en de prijzen van waterstof (€/kg) significant hoger dan vergelijkbare diesel/generator sets met LNG of dieselolie.
Innovatieve oplossing
Met de toepassing van het innovatieve baggerwerktuig onder de naam ‘CarpDredger’, met significant lagere investeringen, bestaat de mogelijkheid om zelfs bij toepassing van brandstofcellen prijsconcurrerend te baggeren met conventionele baggerwerktuigen. Door de modulaire opbouw van de CarpDredger kunnen naar keuze meerdere graafmodulen worden ingezet. Hierdoor kunnen bij het snijden van zand aanzienlijke vermogensreducties worden gerealiseerd.
Vermogensreductie en efficiëntie
Door de significant kleinere snijvermogens zullen de energiekosten en de uitstoot van CO2 sterk worden gereduceerd. Door realisering van tegengestelde draairichtingen van naast elkaar gelegen graafmodulen kan eveneens het vermogen van de voortstuwing worden gereduceerd.
Toepassingsmogelijkheden
De modulaire multifunctionele CarpDredger kan in kleine en grote waterdiepten en voor een grote variëteit aan grondsoorten worden ingezet. Voor elke grondsoort kunnen snel uitwisselbare graafmodulen (graafwielen, drumcutters en sleepkoppen) worden ingezet.
Samenwerking
CarpDredging IP BV is voornemens om in nauwe samenwerking met Nedstack Fuel Cell Technology B.V., Hygear B.V. en de TU Delft een optimaal concept te ontwikkelen voor de CarpDredger.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 72.184 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CarpDredging IP B.V.penvoerder
- Hygear B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
LNG tank 2.0Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten. | Mkb-innovati... | € 75.810 | 2016 | Details |
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
The first energy and cost-efficient disruptive ZLD Technology for dredged material management, allowing circular economy and zero pollutionThe project aims to develop a pilot plant for a patented Zero Liquid Discharge technology to efficiently separate and valorize water and solids from polluted dredged materials. | EIC Accelerator | € 2.458.928 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Digitale DuiktoolFleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Kolibrie - maaier op waterstofDe Vries onderzoekt de haalbaarheid van waterstofaangedreven maaimachines voor CO2-neutraal natuurbeheer, met als doel een rapport voor interne besluitvorming en een toekomstig R&D-traject. | Mkb-innovati... | € 19.800 | 2020 | Details |
The first energy and cost-efficient disruptive ZLD Technology for dredged material management, allowing circular economy and zero pollution
The project aims to develop a pilot plant for a patented Zero Liquid Discharge technology to efficiently separate and valorize water and solids from polluted dredged materials.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Digitale Duiktool
Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Kolibrie - maaier op waterstof
De Vries onderzoekt de haalbaarheid van waterstofaangedreven maaimachines voor CO2-neutraal natuurbeheer, met als doel een rapport voor interne besluitvorming en een toekomstig R&D-traject.