World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.
Projectdetails
Inleiding
In dit project worden er drie mobiele elektrisch aangedreven voertuigen ontwikkeld en in de praktijk getest voor gebruik in een havengebied.
Voertuigen
Het gaat om een zogenaamde Empty Container Handler in twee uitvoeringsvarianten:
- Batterij-elektrisch
- Waterstof-elektrisch aangedreven
Daarnaast wordt er ook een batterij-elektrisch aangedreven (smalspoor) kraan ontwikkeld. Dit soort voertuigen zijn uniek in Nederland.
Technische Uitdagingen
De technische uitdaging ligt in het kortstondig zware objecten, zoals containers tot 50 ton, op te tillen.
Vermogensvraag
Deze vermogensvraag is lastig om te elektrificeren omdat bewegingen met zware lasten een enorme impact hebben op de levensduur van batterijen.
Gebruikstijd
Daarbij komt dat deze voertuigen normaal gesproken 8 uur tot 12 uur aaneengesloten worden gebruikt. Het is dan ook niet wenselijk dat deze voertuigen vaak aan een oplader moeten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 441.290 |
Totale projectbegroting | € 1.749.617 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-1-2023 |
Einddatum | 31-12-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hysterpenvoerder
- Hobelman-Halle B.V.
- Universiteit Twente
- Stichting Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Land(en)
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 342.300 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraanHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.