World Class Zero Emission Mobile Equipment

Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.

Subsidie
€ 441.290
2023

Projectdetails

Inleiding

In dit project worden er drie mobiele elektrisch aangedreven voertuigen ontwikkeld en in de praktijk getest voor gebruik in een havengebied.

Voertuigen

Het gaat om een zogenaamde Empty Container Handler in twee uitvoeringsvarianten:

  • Batterij-elektrisch
  • Waterstof-elektrisch aangedreven

Daarnaast wordt er ook een batterij-elektrisch aangedreven (smalspoor) kraan ontwikkeld. Dit soort voertuigen zijn uniek in Nederland.

Technische Uitdagingen

De technische uitdaging ligt in het kortstondig zware objecten, zoals containers tot 50 ton, op te tillen.

Vermogensvraag

Deze vermogensvraag is lastig om te elektrificeren omdat bewegingen met zware lasten een enorme impact hebben op de levensduur van batterijen.

Gebruikstijd

Daarbij komt dat deze voertuigen normaal gesproken 8 uur tot 12 uur aaneengesloten worden gebruikt. Het is dan ook niet wenselijk dat deze voertuigen vaak aan een oplader moeten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 441.290
Totale projectbegroting€ 1.749.617

Tijdlijn

Startdatum1-1-2023
Einddatum31-12-2024
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Hysterpenvoerder
  • Hobelman-Halle B.V.
  • Universiteit Twente
  • Stichting Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis

Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.

€ 187.075
Mkb-innovati...

Universeel Modulair Accu-systeem

Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.

€ 342.300
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Smart Grid Zero Emission Generator

Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.

€ 329.430