Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Er zijn verschillende duurzame brandstoffen en andere energiedragers voor schepen, gecombineerd met (nieuwe) energieomzetters. Deze alternatieven bevatten echter veel minder energie (per ton en/of m3) dan fossiele brandstoffen. Vooral voor waterstof en batterijen is dit een groot probleem omdat dit of te zwaar wordt, of er heel vaak gebunkerd/geladen moet worden.

Probleemstelling

Veerboten zijn schepen die zeer vaak dezelfde haven aandoen. Echter verblijven ze maar heel kort in de haven. Hoewel de autonomie in theorie heel kort is (vaak slechts een of enkele uren varen), is het vaak niet mogelijk om na elke retourtocht te bunkeren. Waterstof bunkeren is ingewikkelder en vereist meer veiligheidseisen dan diesel bunkeren. Voor het laden van batterijen zijn wel snellaadsystemen geïntroduceerd, maar snel laden gaat ten koste van de levensduur van de batterijen. Langzaam laden heeft daardoor de voorkeur. Dit is een drempel voor de verduurzaming van Nederlandse veerboten.

Oplossing

In het vervolgproject zullen mobiele energiemodules op basis van waterstof en/of batterijen ontwikkeld worden, welke opgeladen/hervuld kunnen worden zonder dat de veerboot erop wacht. Het snel en veilig verplaatsen van deze modules via het autodek is cruciaal voor de haalbaarheid van dit project.

Haalbaarheidsonderzoek

Voordat een dergelijke oplossing ontwikkeld kan worden, moeten er enkele belangrijke haalbaarheidsvragen beantwoord worden. In dit haalbaarheidsonderzoek zal de technische, economische en praktische haalbaarheid onderzocht worden. De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zullen gebruikt worden om een go/no go-beslissing voor het vervolgonderzoek te onderbouwen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • C-Job & Partners B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hydrofoil Offshore Wind - HOW

Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

€ 19.800
Mkb-innovati...

Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken

Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

€ 19.600

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry

Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.

€ 131.215
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen

Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.

€ 72.184
LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
Mkb-innovati...

LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

€ 75.810