CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
Projectdetails
Inleiding
Doel van het project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid van de ontwikkeling van een autonome machine, dat de trappen van bulkcarriers kan schoonmaken, zonder dat werknemers fysiek het scheepsruim hoeven te betreden.
Probleemstelling
Wanneer een bulkcarrier is gelost, dient het ruim van de laatste resten te worden ontdaan. Ook de kokertrappen waarmee de bemanning afdaalt in het ruim zitten vol met resten en dienen te worden gereinigd.
Veiligheid
Er vallen nog steeds veel doden wanneer bemanningsleden in een onvoldoende geventileerd ruim afdalen, waar dodelijke gassen hangen. Een grondige reiniging betekent dat veilige vluchtwegen in en uit het scheepsruim blijven behouden en ook dat een grotere hoeveelheid nuttig product kan worden gelost.
Doelstelling
Het einddoel van het gehele project is het breed in de markt zetten van deze machine.
Projectdetails
- Looptijd van het haalbaarheidsproject: van 8 april tot en met 31 december 2020.
- Totale projectkosten: € 50.000.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- The Big Smile B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Digitale DuiktoolFleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid OilShark ASVRanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructiesOcean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Digitale Duiktool
Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
Haalbaarheidsonderzoek naar autonoom onderhoudsvaartuig voor onderzeese constructies
Ocean Grazer ontwikkelt een autonome onderzeerobot voor veilig en kosteneffectief onderhoud van offshore constructies, met als doel de veiligheid van personeel te waarborgen en drukgerelateerde risico's te minimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
CLEANMEATHet project ontwikkelt een automatisch onderhoudsdetectieplatform dat Docktech's onderwatermetingen en MapGage's software combineert voor kostenefficiënte inspectie van waterwegen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2018 | Details |
Ontwikkeling Hightech Crawler DronesysteemAquaSmart Engineering en Almende ontwikkelen een innovatieve 'crawler' drone voor efficiënte inspectie van de Nederlandse natte infrastructuur, met als doel kosten en tijd voor onderhoud te verlagen. | Mkb-innovati... | € 192.255 | 2021 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
CLEANMEAT
Het project ontwikkelt een automatisch onderhoudsdetectieplatform dat Docktech's onderwatermetingen en MapGage's software combineert voor kostenefficiënte inspectie van waterwegen.
Ontwikkeling Hightech Crawler Dronesysteem
AquaSmart Engineering en Almende ontwikkelen een innovatieve 'crawler' drone voor efficiënte inspectie van de Nederlandse natte infrastructuur, met als doel kosten en tijd voor onderhoud te verlagen.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.