Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry

Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.

Subsidie
€ 131.215
2016

Projectdetails

Inleiding

De projectpartners hebben de krachten gebundeld om via dit samenwerkingsproject tot een ontwerp te komen van een volledig emissievrije elektrische ferry en de bijbehorende walstroomvoorzieningen.

Eisen en Specificaties

Deze ferry moet voldoen aan de hoge eisen die gesteld worden in de markt op het gebied van:

  • Techniek
  • Veiligheid
  • Bedrijfszekerheid
  • Capaciteit
  • Comfort

Betrokken Partijen

Om te zorgen dat het ontwerp van het vaartuig marktconform is, zijn er een aantal ferry operators actief bij het project betrokken.

Doelstellingen

Daarnaast hebben partijen het doel om de total cost of ownership significant te verlagen.

Emissievrij Varen

Emissievrij varen binnen dit project betekent:

  • Geen uitstoot van milieuonvriendelijke stoffen
  • Geen trillingen
  • Geen geluidsoverlast
  • Geen gebruik van smeerolie en koelwater

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 131.215

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • CoCo Yachts B.V.penvoerder
  • EST-Floattech B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Venturi Tidal Current Generator

Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.

€ 139.008

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hydrofoil Offshore Wind - HOW

Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

€ 19.600